Hemmeligheten ligger både under panseret - og bak bakseteryggen. Prius er nemlig en såkalt hybridbil - en bil som dels drives av en bensinmotor, og dels av batteridrift. Fordelen fremfor en ren elektrisk drevet bil, er at en hybridbil ikke trenger lading fra strømnettet -- det er motoren og bilens bevegelser som sørger for lading.
Det mest unike er likevel at Toyota har funnet plass til et hybridsystem i en bil som ser ut som -- og fungerer som - en hvilken som helst annen familiebil. Prius har bare noe dårligere bagasjeromsplass enn en tilsvarnde familebil - for eksempel en Avensis.
Slik virker det:
Toyota har utviklet systemet THS -- Toyota Hybrid System -- som i utgangspunktet ikke stjeler mer plass enn drivsystemet i en vanlig, bensindrevet bil. I Prius er det plassert en 1,5-liters bensinmotor med 4 sylidre og 4 ventlier pr. sylinder. Motoren yter 58 hk. I tillegg har bilen en elektromotor som yter 40 hk.
Disse to motorene er koblet sammen med den egentlige hovedkilden for driften - en pakke med nikkel-metall-hydrid batterier som er plassert bak bakseteryggen. Hvilken drift som brukes besørges av en "kraftfordeler" - et såkalt "planetdrev" som sørger for å veksle mellom drift av bilen og lading av batteriene via en generator.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger