Problemer med ny bil: Dine rettigheter

Når den nye bilen din ikke oppfører seg som den skal og forhandleren blir grinete når du ringer, kan situasjonen virke temmelig håpløs. Kjøpsloven gir deg rettigheter overfor selgeren, så det er fremdeles lys i enden av tunnellen.

Problemer med ny bil: Dine rettigheter
Publisert

En ny bil skal ikke gi deg problemer. Livet fungerer ofte annerledes i praksis. Da er kjøpsloven, kommunikasjon med forhandleren/verkstedet, Forbrukerrådets tjenester og eget pågangsmot gode redskaper for å få feilene utbedret.

Kjøpsloven

- Kjøpsloven utfyller kontrakten du har med selger, sier Jurist Paal Bjønness i Forbrukerpolitisk Avdeling i Forbrukerrådet. Hvis ikke annet er avtalt, så er det kjøpsloven som gjelder.

Bjønness trekker frem følgende punkter fra kjøpsloven som er lure å merke seg for deg som kjøper ny bil (se også lenken til utdrag fra kjøpsloven, i vår innholdsfortegnelse):

Levering av bilen skal skje innen ”rimelig tid” etter kjøpet, så sant ikke annet er avtalt. Selger skal utbedre reklamasjonskrav kostnadsfritt. Selger kan ikke kreve at du skal komme med bilen til dennes verksted ved reklamasjonskrav (eller garanti-reparasjoner) hvis du bor langt unna. Kjøper kan kreve prisavslag hvis han eller hun har hatt mange ulemper og kostnader grunnet problemer med den nye bilen. Kjøpet kan heves grunnet vesentlig forsinkelse ved levering eller mangel ved tingen. (Hva som er ”vesentlig” må avgjøres sak for sak).

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.