Fartsgrense

Produsent: Kan bli kvitt disse

Ford tester ut nytt system.

OVERFLØDIG: Ford mener vi kan bli kvitt disse skiltene. Foto: Alf Ove Hansen/NTB
OVERFLØDIG: Ford mener vi kan bli kvitt disse skiltene. Foto: Alf Ove Hansen/NTB Vis mer
Publisert

Fartsgrenser er alltid et hett tema, og det kan bli heftig dyrt å ikke overholde dem. Nå foreslås det også kraftige fartsgrense-kutt i hele EU.

Passer farten selv

Nå er bilprodusenten Ford i gang med å teste et nytt system for å unngå at man kjører for fort.

Dette gjøres gjennom såkalt geofencing-teknologi som gjør at bilen selv vil slakke av på hastigheten når den når spesifikke områder.

TESTES: Systemet testes nå på to Ford E-Transit i Tyskland. Foto: Ford
TESTES: Systemet testes nå på to Ford E-Transit i Tyskland. Foto: Ford Vis mer

Dette testes nå på to elektriske Ford Transit varebiler i Köln i Tyskland i utvalgte 30 og 50-soner. De mener dette vil gjøre trafikksikkerheten bedre for både kjørende og gående trafikanter.

- Tilkoblet kjøretøyteknologi har bevist potensial til å bidra til å gjøre hverdagskjøring enklere og tryggere til fordel for alle, ikke bare personen bak rattet, sier Michael Huynh i Ford Europe i en pressemelding.

Overflødige

Selskapet mener denne teknologien kan redusere antall fartsgrenseskilt, og en dag gjøre at vi blir kvitt dem totalt.

- Å redusere antall skilt på veiene kan rydde opp i byene våre, og sørge for at sjåfører som kan konsentrere seg om veiene i stedet for å holde øye med skiltene, mener selskapet.

Sjåføren skal også kunne etablere egne soner, med fart helt ned i 20 kilometer i timen.

Bilmagasinet Carscoops skriver også at systemet skal kunne overprøves av sjåføren.

Geofencing er allerede en realitet på noen hybridbiler fra BMW og Volvo. Disse kan slå bensindriften når de for eksempel når en miljøsone i en by.

- Vi er godt kjent med geofence og de muligheter som ligger der. I forhold til trafikksikkerhet er det spesielt interessant, fordi mange ulykker skyldes for høy hastighet, har Trude Schistad, som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen tidligere sagt til DinSide.

Det som må til for at disse systemene skal komme i vanlig drift her til lands, er at det utarbeides et regelverk som alle skal forholde seg til, for eksempel på EU-nivå

Samtidig har EU fra og med mai i år innført ISA (Intelligent Speed Assistance). Et system som leser av skiltene langs veien og tilpasser farten deretter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer