Strengere regler for elsparkesykler

Promille- og aldersgrense på elsparkesykler

Statens vegvesen foreslår strengt regelverk for elsparkesykler.

DAGBLADET TESTER: De er elsket og hatet. De er overalt i Oslos gater, men hvilket merke av elsparkesykkel er best? Video: Madeleine Liereng. Reporter: Christian Wehus, Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det foreslås en rekke nye tiltak for å regulere bruken av elsparkesykler, og et nytt regelverk for elsparkesykler går nå ut på høring. Promillegrense, 12 års aldersgrense, hjelm for unge, og gebyr for flere personer på en elsparkesykkel er blant forslagene.

Statens vegvesen har anbefalt en rekke nye regler for bruk av elsparkesykler, sier seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen Vegdirektoratet. Foto: Henriette Erken Busterud
Statens vegvesen har anbefalt en rekke nye regler for bruk av elsparkesykler, sier seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen Vegdirektoratet. Foto: Henriette Erken Busterud Vis mer

Vegvesenet vil gi kommunene tydeligere hjemmel til å regulere parkering og bruken på offentlige areal. Kommuner skal også ha anledning til å ilegge gebyr for brudd på regler om hvor elsparkesykler skal stilles opp. Utleierne blir ansvarlig for gebyrene.

Samferdselsdepartementet ga i høst Statens vegvesen i oppdrag å utrede hvilke regler som kan tre i kraft før våren 2021. Dette forutsetter at nye regler kommer som endringer i forskriftene under vegtrafikkloven. Forslag til regelendringer berører ikke vanlige sykler og elsykler.

Kjøretøy med egen forsikring

Til nå har elsparkesykler, hoverboards, Segways og lignende elektriske kjøretøy blitt regulert som sykkel i kjøretøyforskriften.

Men dette er motoriserte kjøretøy, og nå foreslår Vegvesenet å opprette en kategori med benevnelse «liten elektrisk motorvogn» som gjør det mulig å lage fornuftige regler for en ny type mobilitet.

Dette er de viktigste forslagene:

• Klassifisering av små elektriske kjøretøy fra sykkel til en ny klasse motorvogn og eventuell forsikringsplikt.

• Nye skilt for soner for parkering eller parkeringsforbud og fartsbegrensninger.

• Parkeringsgebyr

• Parkeringsvorbud på fortau.

• Promillegrense på 0,2

• 6 km/t på gangveg, fortau eller i gangfelt.

• 12-års aldersgrense og krav til legitimasjon.

• Hjelmpåbud, eventuelt begrenset til barn under 15 år.

• Gebyr for flere på samme elsparkesykkel.

• Klargjøring av at trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten.

• Gebyr for bruk av kjøretøy med toppfart eller effekt utover det som er tillatt for små elektriske kjøretøy og elsykkel.

Vegvesenet foreslår promillegrense på linje med andre motorkjøretøy på 0,2, aldersgrense, hjelmpåbud og fartsgrense. Derimot ønsker ikke Statens vegvesen krav om føreropplæring eller registering som motorvogn.

- Det gjelder å finne en balanse. Vi ønsker ikke å strupe en ny bransje. Men vi ønsker ordnede forhold for alle trafikanter, sier Anette Hauge i Statens vegvesen i en pressemelding.

Hun legger til at forslagene også er motivert av trafikksikkerhet for brukerne. I høringsbrevet omtales ulykkene og skadepotensialet med grunnlag i legevaktundersøkelsen i Oslo.

Promille- og aldersgrense på elsparkesykler

Verktøy for kommunene

Flere av forslagene i høringen er å betrakte som verktøy kommunene kan ta å bruk dersom det er behov for det. For eksempel skilting av soner for elsparkesykler eller soner med parkeringsforbud.

Krav om tilnærmet gangfart på fortau

Selv om elsparkesykkel blir motorvogn, skal den kunne brukes på samme steder og tilnærmet samme måte som sykler brukes i dag. Unntak fra dette skal skiltes.

I høringen spiller Vegvesenet inn et mulig krav om «gangfart» på 6 km/t når en el-sparkesykkel passerer gående på gangvei eller fortau.

Adgangen til å ilegge gebyr gir håndhevingsmuligheter til politi og kommuner når elsparkesykler er feilparkert på offentlig grunn.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer