Prøvekjørt: Audi Q5 hybrid

Lik bil og motor, med og uten hybrid. Hvilken bør du velge?

Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vårt første møte med Q5 Hybrid fant sted på en avsides parkeringsplass i Tyskland for et par år siden. Undertegnede hoppet ut av en bil vi skulle ta bilde av, og der stod den tilfeldigvis, Q5’en. Motoren var ikke i gang, men likevel hørtes en svak summing. Føreren satt med en bærbar pc i fanget, og bar tydelig preg av ikke å like situasjonen med han fyren utenfor som stod med et digert kamera i hånden. Han fant det best å stikke. Nå har vi fått se nærmere på den samme bilen, denne gangen med tillatelse.

Tre versjoner

Audi Q5 Hybrid er spesielt spennende fordi Q5 fra før finnes med eksakt samme motor som den vil ha i hybridversjon, en 2,0 TFSI bensinmotor. Dette gjør det enklere å se nærmere på den egentlige effekten av en teknologi som fortsatt må sies å være på utviklingsstadiet. Uten hybrid leveres 2,0TFSI med enten 180 hk eller 211 hk. Med hybridløsningen på plass oppgis pakken å yte 245 hk. Audis overordnede mål er å lage en kombinasjon som leverer kraft som en V6 bensin, med et forbruk som en firesylindret turbodiesel.

Konsernet med tung turbosatsing

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer