DRESDEN (DinSide Motor): Dagens 7-serie - fjerde generasjon - har vært BMWs våpendrager i luksuslimousin-klassen i syv år. Den blivende pensjonisten fremsto i 2001 som en designmessig revolusjon og skapte furore blant BMW-fans. Mange av dem hadde store problemer med å akseptere den nye designregningen skapt av Chris Bangle. Tung fremtoning og et merklig oppå-liggende bagasjelokk var blant de designmessige egenskapene mange BMW-entusiaster hadde problemer med å fordøye.
Salgsrekord
Det skulle imidlertid vise seg at fjerde generasjon 7-serie gjorde jobben sin - nemlig å tiltrekke seg rike kunder. Ifølge BMW er det solgt 344.000 eksemplarer av bilen, noe som er en rekord i 7-serie-sammenheng. De tre første generasjonene solgte henholdsvis i 285.000 (1. gen), 310.000 og 328.000 eksemplarer.
Og BMW-importøren i Norge satser på at denne nye generasjonen også vil tiltrekke seg velbeslåtte kunder. De håper på 40 nye eiere av den nye 7-serien i 2009, til tross for et relativt heftig prisnivå.
Design som tålte tidens tann
Fordi dagens utgave i designmessig sammenheng var revolusjonerende da den kom - og fordi den fikk en relativt omfattende ansiktsløfting i 2005 - fremstår den i manges øyne fortsatt som en moderne bil. Dette synet støttes åpenbart av BMWs designavdeling, som denne gangen har gått svært forsiktig til verks.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger