NICE (DinSide Motor): Det kommer nok til å bli solgt mange flere av denne i California enn på den franske rivieraen, men for å prøvekjøre den synes vi allikevel Côte d'Azur passet bra. De mange svingete fjellveiene gjorde det dessuten mulig å få kjent på bilens komfort og kjøreegenskaper på en overbevisende måte.
Men produsenten regner ikke med å selge mer enn 2.000 biler i Europa i løpet av et år, mot 15.000 eksemplarer i USA, og da med California som marked nr. 1.
Åpen IS
Hva det dreier seg om? Jo, kabrioletversjonen av Lexus' mest kompakte modell - IS. Skjønt - det dreier seg i grunnen om en egen modell, da den kun deler panser, frontsegment, sidespeil og dørhåndtak med sedanen. Med andre ord: Karosseriet er så å si bygget helt fra scratch. Dette har selvsagt med det spesielle kabriokupé-konseptet å gjøre; det tredelte taket må få plass i bagasjerommet og bilens design må tilpasses denne funksjonaliteten. Videre må strukturen tilpasses kabrioletens fravær av overliggende fast struktur og dermed stives opp betraktelig.
Stabil struktur
At det er blitt gjort en god jobb på det sist nevnte område kan vi skrive under på. Bilen takler nemlig krappe svinger og ujevnheter på en høyst overbevisende måte. Fraværet av vridnings- og vrengningsbevegelser eller risting i forstillingen, som vi forbinder med mindre forseggjorte åpne biler, imponerer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger