PRØVEKJØRT: Elektrisk Smart

Elektrifiseringen av individuell transport i storbyene er i startgropen (fortsatt...)

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

NEW YORK (DinSide Motor): Elbiler har vært et hett tema i bransjen de siste to årene, og den store lanseringsdatoen 2011/2012 rykker stadig nærmere oss.

Felles for mange produsenter er at de har gått svært tidlig ut med annonseringen av sine fremtidige strømdrevne kjøretøyer, ofte før de tekniske spesifikasjonene har vært endelig på plass, og - enda viktigere - hvordan inntjeningsmodellen og dermed prisbildet overfor kunden, skal bli.

Hvor blir de av?

Dette fører til et slags vakuum i markedet i dag, der man har følelsen av at en mengde elbiler står klare rett rundt hjørnet, uten at det er så mye håndfast å forholde seg til for den jevne forbruker.

Noen få finnes

Unntakene så langt har vært ombygde og praktiske eldrevne småbiler, f.eks fra Peugeot, Citroën og Renault - som har plass for fire. Problemet er at disse begynner å virke temmelige utdaterte. Så har vi også "vår egen" lille Think som endelig ser ut til å begynne å få litt grep på markedet. Videre finnes de rene bykjøretøyer, i praksis firehjuls-motorsykler med eldrift, slik som Buddy og Reva som vi kjenner her til lands.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer