PRØVEKJØRT: Fords nye sjarmør

Vi har kjørt nye Fiesta i Toscana. Som forventet - et kraftig løft i forhold til forgjengeren.

Publisert
Sist oppdatert

GROSSETO, Italia (DinSide Motor): Så er den på plass, den helt nye Ford Fiesta som ble vist i Genève i vår, og som avløser femte generasjon som ble lansert i 2002.

Farvel, New Edge

Som vi har hatt anledning til å kommentere tidligere: Nykommeren bryter tvert med den forsåvidt trivelige men relativt anonyme stilen til forgjengeren. Nye Fiesta er basert på konseptbilen Verve, som vakte stor oppmerksomhet på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Sjette generasjon bekrefter at Ford satser på slående og egenartet design, og nye Fiesta er fjerde bil fra selskapet, etter S-Max, Mondeo og Kuga, som har fått sitt designspråk definert av Fords "Kinetic Design", som har som hovedformål å uttrykke potensiell energi, det at bilen gir inntrykk av å være i bevegelse også når den står stille. (Focus-familien har for øvrig også fått en ansiktsløftning som gir dem Kinetic Design-inspirerte frontparier. Dermed er New Edge design, med unntak av mini-fleksibilen Fusion, en saga blott hos Ford i Europa.

32 år med Fiesta

Ford Fiesta ble i 1976 lansert som Fords småbil og konkurrent til biler som Renault 5, Fiat 127 og Peugeot 104 - og kanskje særlig for å kontre Volkswagen Polo som var blitt lansert året før. (VW Polo var for øvrig en VW-utgave av Audis småbil Audi 50, som ble lansert i 1974 og som avgikk ved en tidlig død i 1978). Ford Fiesta har fra starten vært produsert i Valencia i Spania. Det nye med Fiesta 2009-modell er at den er et resultat av global tenkning som gjør at den vil komme i en lokalt tilpasset form på det europeiske, men også asiatiske markedet. Bilen skal også produseres i Kina og i Mexico for de lokale markedene. Men om bilen bygges i Köln, Valencia eller Nanjing, har den den samme chassis-arkitekturen. Nye Fiesta deler for øvrig plattform med nye Mazda 2, som allikevel er en noe mindre bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer