PRØVEKJØRT: Mazda 3 - en glad bil

Våre første kjøreturer i Mazda 3 "Mk II" ga oss mer enn antydninger om at nye VW Golf har fått en sterk og seriøs konkurrent.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

LISBOA (DinSide Motor): Etterfølgeren etter Mazda 323, første generasjon Mazda 3 (som i mange markeder heter Axela) viker nå plassen for en ny generasjon etter å ha blitt solgt i cirka to millioner eksemplarer, hvorav en snau halv million i Europa. (Totalt har Mazda 323 og Mazda 3 blitt produsert i tilsammen 10 millioner eksemplarer). Av de europeiske markedene har Russland vært det største, med Tyskland og Storbritannia på de neste to plassene. Men her i landet har bilen ført en relativt diskret karrière, noe som blant annet har å gjøre med at den ble lansert på et tidspunkt da det foregikk et skifte i importørorganisasjonen. I tillegg var ikke de mest attraktive motorene med fra start.

Urettferdig lite utbredt

Uansett: Av den ene eller den andre grunn har ikke Mazda 3 vært blant modellene som har blitt vurdert av en stor andel av kundene i kompaktklassen, noe som har vært urettferdig, for - rent bortsett fra at merket er kjent for en svært høy grad av driftssikkerhet - bilen hadde svært mange gode egenskaper, særlig etter ansiktsløftningen og introduksjonen av ny dieselmotor i 2006. Vi har nå kunnet konstatere at flere av disse egenskapene er videreført og forbedret i nye generasjon Mazda 3.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.