PRØVEKJØRT: Mercedes GLK

GLK er ingen "softroader" men en sivilisert SUV som også kan imponere utenfor vei.

Publisert
Sist oppdatert

DÜSSELDORF (DinSide Motor): Svært lenge har BMW, med sin X3, vært alene om beinet i det spesielle markedssegmentet som består av kompakte premium-SUVer. Nærmeste konkurrent har i grunnen vært Land Rover Freelander II, men nå er også de to andre tyske premium-merkene på plass med solide aktører; Audi lanserte sin Q5 tidligere i sommer, og nå er det Mercedes som står for tur.

Vinkler og atter vinkler...

Vi har prøvekjørt nykommeren i Tyskland, og kan røpe at vi ble imponert. Kanskje ikke først og fremst av utseendet - her må vi innrømme at vi fortsatt, etter å ha sett og studert bilen i virkeligheten, er litt perplekse overfor den orgie i vinkler alle vegne som karakteriserer GLK. Men det er slik den skal være, får vi høre. Denne bilen skal bære sitt slektskap med den klassiske terrengvognen Geländewagen (G-klasse) med stolthet. Den heter GLK, ikke MLK - noe som understreker at den, i tillegg til G, skal være mer beslektet med den digre GL enn med den utpregede by-SUVen ML. (Selv om sistnevnte også er dugendes i terrenget for de som måtte ønske det). Bilen er altså ganske kantete og har en bratt stigende frontrute som en klassisk terrengbil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer