PRØVEKJØRT: Oppdatert Audi A3

Audi A3 har fått en forsiktig oppdatering. Vi har prøvekjørt den med en svært gunstig motor- og girkassekombinasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Audi A3 ble lansert i 2003 og får nå sin andre oppdatering som skal holde A3 gående til en ny generasjon er på plass om tidligst et par år. Rent visuelt legger vi merke til nye frontlykter med den Audi-typiske LED-stripen i seg, ny frontfanger, en litt annerledes vinkel på panser og bakluke, samt nye lykter bak.

Interiør

Innvendig har man byttet ut noen materialer her og der og dessuten styrket støydempingen. I tillegg har man overført de nye instrumentene fra A3 Cabriolet med svarte skiver, hvit skrift og røde nåler.

Spennende motor og girkasse

Det mest interessante er likevel en ny drivverkskombinasjon. Den etter hvert godt kjente 1,4-literen yter med bare turbo og ikke kompressor 125 hestekrefter og 200 newtonmeter. Denne motoren har vært tilgjengelig en liten stund, men nytt er det at denne kan kombineres med dobbelkløtsjkassen S-tronic.

Dermed blir bilen både raskere og gjerrigere. Dessuten øker den komforten for de som ikke vil gire selv. En så effektiv automatisk girkasse på en så liten bensinmotor er ganske oppsiktsvekkende.

Rask og gjerrig

1.4 TFSI gjør 0-100 på 9,4 sekunder med manuelt gir og 9,3 sekunder med S-tronic. Forbruk og utslipp senkes samtidig fra 0,59 liter og 140 gram CO2 til 0,56 liter og 133 gram CO2. Sistnevnte tall er meget gode for klassen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer