PRØVEKJØRT: Sprek senior med biturbo-diesel

Peugeot 607 er langt fra noen ny modell på markedet - den ble lansert for snart syv år siden. Den er stor, komfortabel og velutstyrt og ble etterhvert forsynt med gode kjøreegenskaper. Med denne nye motoren, som vi tidligere har omtalt i forbindelse med dens introduksjon i 407, får den modne bilen nesten en ny ungdom.

Publisert
Sist oppdatert

MONTAGNE NOIRE (DinSide Motor): Vi har omtalt både modellen 607 og biturbomotoren tidligere; dette blir derfor ingen detaljert lanseringsartikkel som om det hadde vært en ny modell. Derimot har vi lenker til mer detaljerte omtaler av henholdsvis modell og motor nederst på siden. La oss imidlertid starte med å si at med Peugeot 607 2,2 HDi biturbo fikk vi en overraskende fin kjøreopplevelse.

Av det ypperste innen diesel

Den store og relativt tunge 607 oppleves aldri som treg med denne motoriseringen; man overraskes positivt umiddelbart man legger i vei. Så skal det jo sies at det utvilsomt dreier seg om noe av det det beste - etter vår mening det beste - man hittil har oppnådd når det gjelder kjøreopplevelse med firesylindret dieselmotor. Hverken 170 hester fra en 2,2-liters motor eller 370 newtonmeter maksimalt dreiemoment er eksepsjonelle verdier, selv om de er meget gode tall. Det er måten de leveres på som er imponerende, og her trer den effektive teknologien med parallell sekvensiell biturbo til.

Alltid nok krefter

Den ene turboen skal sørge for respons ved lave turtall og den andre trer inn noe senere, men funksjonerer parallelt med turbo nr. 1 fra 2.600 til 3.200 omdreininger. Laderne er relativt små og reagerer dermed raskere. Maksimalt dreiemoment er tilstede allerede ved 1.500 omdreininger mens motoren faktisk trekker godt fra 1.000 omdreininger - da er dreiemomentet allerede 200 newtonmeter. Vi opplevde i alle fall motoren som meget sprek gjennom hele registeret og følte aldri behov for mer krefter. Ved bykjøring oppleves responsen som god stort sett i tredje gir. Slikt hjelper til å stresse ned og hjelper også på drivstofforbruket. Det faktum at kun en sekstrinns manuell girkasse er tilgjengelig vil oppleves som et problem for de færreste. Forøvrig er alltid demperkomfort og støynivå helt utmerket. Topphastighet oppgis til 224 kilometer i timen, 0 til 100 skal gå unna på 9,3 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer