PRØVEKJØRT: Subaru BRZ

CANNES (DinSide Motor): Vi hadde gledet oss lenge - og nå har vi endelig kjørt Subarus nye sportsbil.

BRZ: Dette er Subarus nye sportskupé på veien i Provence. Vi likte bilen godt og skulle gjerne kjørt den mer. Sportslige, men stabile kjøreegenskaper, fabelaktig veigrep og presis styring gir kjøreglede i massevis. Den kunne fint taklet mer krefter enn de 200 hestekreftene. Foto: Knut Moberg
BRZ: Dette er Subarus nye sportskupé på veien i Provence. Vi likte bilen godt og skulle gjerne kjørt den mer. Sportslige, men stabile kjøreegenskaper, fabelaktig veigrep og presis styring gir kjøreglede i massevis. Den kunne fint taklet mer krefter enn de 200 hestekreftene. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dette er bilen som gjør Subaru til et mer spennende merke, og viser at den spesielle kompetansen den lille japanske produsenten besitter, med hell kan brukes til å utvikle andre biltyper enn de tradisjonelle Subaruene.

Vi snakker selvsagt om Subaru BRZ, bilen som blir lansert som ”verdens minste 2+2 sportskupé med frontmotor og bakshjulsdrift”.

Spennende

Subaru BRZ er en bil vi har fulgt utviklingen av med stor spenning helt siden Toyotas toppsjef for noen år siden annonserte at den japanske bilprodusenten igjen skulle tillate seg å lage spennende biler – biler dedikert til kjøreglede.

Så gikk Toyota inn i Subaru (et datterselskap av Fuji Heavy Industries), som deleier. Etter litt nøling (Subaru ville først ikke bygge en bakhjulsdrevet bil), kom prosjektet i gang med Subaru som ansvarlig for det meste av det tekniske.

Det første resultatet vi fikk se var konseptbilen FT-86 som ble vist på bilutstillingen i Tokyo i 2009. Så ble det vist en utgave nummer to i Genève i 2011. Bilen kommer i tre varianter; i tillegg til Subaru BRZ kommer selvfølgelig Toyotas egen versjon GT 86, som den blir hetende hos oss, samt Scion-utgaven for det amerikanske markedet, med modellbetegnelsen FR-S.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer