Prøvekjørt: Toyota Yaris facelift

Tøffer seg.

FLERE VALG: Det blir lettere å bestille en bil du synes er fin. I Norge får du tre utsyrsnivåer og pakker innenfor disse. Foto: TOYOTA
FLERE VALG: Det blir lettere å bestille en bil du synes er fin. I Norge får du tre utsyrsnivåer og pakker innenfor disse. Foto: TOYOTA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Yaris ble lansert i 2012 og har nettopp blitt forbedret for å vinne kampen i det viktige B-segmentet, det desidert største markedet i Europa.

Dette mente vi om bilen under første prøvekjøring.

Hittil har de lykkes bra. Toyota har solgt 97 000 Yaris og hatt fem prosent økning i salget hittil i år.

Også her hjemme er modellen viktig. Med 4250 i 2013, ligger den langt foran nærmeste konkurrent.

Denne plassmesteren kommer som hybrid neste år.

Eneste hybrid

Nøkkelen til suksessen er imidlertid hybridløsningen, mener Toyota. Den ble presentert sent i 2012, og står pr. i dag for 85 prosent av salget hjemme i Norge. Den skadelidende har vært dieselversjonen 1,4 D-4D, som bare har solgt blyge 20 eksemplar i år, og derfor fjernes fra modellprogrammet.

Vi var ikke helt frelst da Prius Hybrid ble lansert første gang.

Hva er nytt

Den nye Yarisen er utviklet i Europa for Europa, og aldri har Toyota tillatt så mange endringer på en facelift, hevder selskapet selv.

Det mest åpenbare er støtfangerne og lyktene. Bilen er designet i Tyskland, men har den japanske sur-sinte Darth Wader-looken som Nissan innførte med GT-R og som er videreført av både Mitsubishi og senere av blant andre Lexus.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer