Russisk super-luksus

Putin utfordrer Rolls-Royce

I mai startet produksjonen av president Vladimir Putins prestisjebil Aurus Senat i Yelabuga i Russland. Den skal utfordre Rolls Royce på luksus.

SUPER-LUKSUS: Aurus Senat er i øverste luksus-klasse med skinn, treverk og annet utstyr som er ansett som nødvendig for de aller rikeste. Prisen for den dårligst utstyrte utgaven starter på 2,2 millioner kroner i Russland. Foto: Aurus Motor
SUPER-LUKSUS: Aurus Senat er i øverste luksus-klasse med skinn, treverk og annet utstyr som er ansett som nødvendig for de aller rikeste. Prisen for den dårligst utstyrte utgaven starter på 2,2 millioner kroner i Russland. Foto: Aurus Motor Vis mer
Publisert

Det var i 2013 at utviklingen av Russlands nye luksusbil Aurus startet - med god støtte fra president Vladimir Putin. Målet var å bygge en bil som er helt på høyde med britiske Bentley og Rolls-Royce.

Den første bilen - en lang president-utgave - ble ferdig i 2018 i tide til Putins innsettings-seremoni for en fjerde periode i presidentstolen.

Ikke for "folk flest"

I mai startet Aurus Motors i Yelabuga i republikken Tatarstan produksjonen av utgaven som kan bestilles av «vanlige» kunder, som ønsker seg en bil i det øverste luksus-segmentet. Det er en litt kortere utgave, men heller ikke her er det spart på luksusen.

Og om den er for vanlige folk, kan vel diskuteres. Prisen er nemlig på 18 millioner rubler for basis-utgaven, eller rundt 2,2 millioner kroner før avgifter.

PRESTISJE-PROSJEKT: President Vladimir Putin var en pådriver for å få i gang utvikling og produksjon av denne bilen som tar mål av seg til å stjele kunder fra Rolls-Royce. Foto: Aurus Motors
PRESTISJE-PROSJEKT: President Vladimir Putin var en pådriver for å få i gang utvikling og produksjon av denne bilen som tar mål av seg til å stjele kunder fra Rolls-Royce. Foto: Aurus Motors Vis mer

Porsche-motor

Det skal bare bygges mellom 200 og 300 biler i året, og de fleste kundene ønsker å skreddersy bilen med egne farger og interiør-detaljer. Under panseret sitter det imidlertid det samme drivverket i alle bilene: En V8 bensinmotor med to turboladere på 598 hester som er utviklet sammen med Porsche. I tillegg har bilen en elektrisk motor på 62 hester.

Neppe til Norge

Vi snakker med andre ord om en hybridbil. Aurus Senat har en ni-trinns automatgirkasse og leveres bare med firehjulstrekk. Den kan selvfølgelig også leveres i en skuddsikker utgave, men da må du grave betydelig dypere i lommeboka.

BARE 300 i ÅRET: Planen er å bygge mellom 200 og 300 Aurus Senat i året på fabrikken i Yelabuga i Russland. Foto: Aurus Motor
BARE 300 i ÅRET: Planen er å bygge mellom 200 og 300 Aurus Senat i året på fabrikken i Yelabuga i Russland. Foto: Aurus Motor Vis mer

Om Aurus Senat vil bli solgt i Vest-Europa eller Norge, sier fabrikken ikke noe om. Det som er sikkert er at den blir å finne i flere arabiske stater. Firmaet Tawazan Holding, som hører hjemme i dette området, har nemlig kjøpt seg inn som deleier i Aurus Motors.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer