Rå terrengbiler på hardtest!

I 2001 klarte politikerne å ta knekken på mange gromme toseters varebiler klasse 2. Selv om alle stasjonsvognene og flere statusjeeper forsvant, var det heldigvis noen som glapp igjennom.

Publisert
Sist oppdatert

Japanerne lager store nok biler som rommer den berømmelig kassa som skal få plass i bagasjerommet. Vi har testet Toyota Land Cruiser og Mitsubishi Pajero som fortsatt kan kjøpes som "prisgunstige" tosetere. På disse to bilene sparer du cirka 250.000 kroner i avgifter hvis du kutter ut baksetet

Fortsatt plass foran

De nye reglene medførte også at plassen foran har blitt elendig på mange biler. Det er ikke tilfellet her. Både Pajero og Land Cruiser har god plass til to mennesker og selv undertegnede på 196 centimeter har det fint i begge bilene. Pajeroen er hakket foran, men ikke mer enn at det er ubetydelig. En annen ting er at du slipper å kutte hull i selve taket. Vi er ikke overstadig begeistret for de som skjærer hull helt igjennom og erstatter ståltaket med en plastboks. På testbilene holder det å skrelle vekk litt "takpapp" på innsiden av lasterommet. Dette er med andre ord to velykkede tosetere.

Du får også med deg ett og annet småtteri. Lasterommene på begge bilene er enorme men du må være forsiktig med vekten. Pajeroen tåler ikke mer enn 565 kilo med nyttelast, men takler hele 3.300 kilo på tilhenger. Land Cruiser tåler 825 kilo i bagasjerommet med én person i bilen, men kun 2.800 kilo tilhengervekt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer