Onsdag i forrige uke begynte det plutselig å versere spionbilder av den helt ville og nye Mercedes AMG GT R Black Series på det sosiale mediet Instagram.
En av de første som var ute med bildene var nettstedet Race356, som brukte Instagram som bildekreditt, altså ingen kjent fotograf.
Noen dager senere legger AMG selv ut en film på Youtube av nøyaktig samme bil, i samme garasje, der man ser en spionfotograf ( Shmee150, en kjent youtuber og bilsamler, som faktisk har en ganske så rå GT R Pro) knipse bilder av bilen for senere å stikke av med den og sette den fra seg etter at alle nødvendige bilder er tatt og sendt til oppdragsgiver.

Nordmann kjøpte Mercedes SLS AMG Black Series
Målet er uansett nådd. Bildene og ryktene har spredt seg som ild i tørt gress og det er mye som tyder på at de som allerede har kjøpt både GT GT S, GT C og GT R tidligere, nå har fått noe nytt å spare til, for her er det store nok forandringer til å åpne lommeboka på ny.
Tidenes sprekeste AMG
Nå er endelig bilen bekreftet. Nanvet også. Den har kvittet seg med "R" og heter bare Mercedes-AMG GT Black Series.

Vi begynner med det mest vesentlige, nemlig motoren. Det er fortsatt snakk om den råe 4-literen med V8 og to turboer.
Motoren er faktisk god for langt mer enn det AMG har tatt ut av den håndbygde motoren selv. Det har flere private tunere bevist.

Brabus for eksempel, selger 800-hestere over disk uten andre fysiske endringer enn små justeringer på turboene og ny programvare.

TEST: AMG GT R
AMG selv har foreløpig toppet GT 63 S 4-door Coupe med 638 hester. I GT Black Series yter den 730 hk som hentes ut på høye 6.700-6.900 omdreininger og 800 Nm gjennom hele området fra 2000-6000 omdreininger. Det er en økning på 145 hester og 100 Nm fra dagens toppmodell GT R.
Men det har skjedd så store forandringer fra vanlige GT at motoren har fått endret koden fra M178 til M172 LS2. Den har fått en helt ny veivaksel, en såkalt flatplane-konstruksjon. Det vil si at rådene står 180 grader iforhold til hverandre i steden for 90 grader. Det gir mulighet for høyere turtall, bedre trimmingsmuligheter, lavere vekt og en vanvittig lyd. For her blir tenningsrekkefølgen en helt annen enn i de andre motoren.
Superblilprodusentene Ferrari og Lamborghini bruker tradisjonelt denne typen veivaksler.
7-trinns dobbeltclutch-girkassa som sitter mellom bakhjulene er fortsatt den samme, men modifisert for å klare kreftene fra den nye motoren.
Det skal gi en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 3,2 elleville sekunder. Du når 200 på 9 sekunder.

I følge ubekreftede kilder skal GT R Black Series klare Nürburgrings nordsløyfe på tiden 6:58. Det er 6,6 sekunder bedre enn GT R Pro, men 13 sekunder saktere enn dagens rekord for standardbiler, som innehas av Lamborghini Aventador SVJ.

TEST: Verdens raskeste SUV
Frekt utseende
Looken burde ikke overraske noen. Den store grillen dekker nærmest hele fronten og er sterkt inspirert av racerbilen som går i GT-serien. Luftinntakene på hver side er dermed borte.
Den nedre frontleppa er manuelt stillbar i to nivåer. AMG fraråder sterkt å bruke nederste innstilling annet enn på bane, da fotgjengerbeskyttelsen og høyden til bakken blir skadelidende.
Men Black Series er kjent for å ta den helt ut, så derfor er det flere inntak og utslipp på skjermer og på panseret enn det faktisk er i racerbilen.

Sideskjørtene i karbonfiber flukter med de brede framskjermene og viderefører racing-looken.
Den allerede frekke hekken har fått selskap av en svær bakvinge og et diffusor-arrangement som nesten mangler sidestykke.
Innvendig har det ikke skjedd store forandringer siden faceliften nylig, som ga GT heldigitalt instrumentpanel og trykkfølsomme knapper i midtkonsollen ala 4-door coupe.
Men bestiller du Track-pack med titanbur, får du også brutale racingstoler i karbonfiber. Tenk deg nøye om før du bestiller dette. De ordinære stolene er mer enn sporty nok.
