For 30 år siden, i 1989, rullet den første produksjonsklare Lexus-modellen av samlebåndet på Tahara-fabrikken til Toyota i Japan etter seks år med utvikling.
Bilen, som blant annet skulle slå referansen i den øvre premium-klassen, Mercedes S-klasse, skulle sette denne til veggs på både luksus, kvalitet, driftssikkerhet og - ikke minst - selve kundeopplevelsen. Lexus LS 400 var født.
USA-suksess
Suksessen lot ikke vente på seg og Lexus klarte det de hadde satt seg fore å gjøre - ta kronen fra Mercedes i denne svært lukrative markedssegmentet - i hvert fall i det største markedet, USA. Der var ikke bilkjøperne like opphengt i det tradisjonsbundne ved merkevarer som Mercedes-Benz, Jaguar eller BMW.


Knirkefritt etter 25 år på veien
Suksessen gjentok seg i Nord-Amerika med SUV-en (eller SLV - for Sport Luxury Vehicle, som Lexus kalte den), RX, som ble lansert i 1997.
I 2005 ble den avanserte hybrid-SUV-en RX400h lansert og satte defintivt Lexus på kartet som en leder innen fremtidsrettede drivsystemer. Men europeerne fortsatte å foretrekke sine egne merker.
30 år senere er situasjonen fortsatt at Lexus er langt unna å kunne hamle opp med konkurrenter som Volvo XC90, BMW X5 eller Mercedes GLE på det europeiske, enn si det norske markedet. Samtidig, i USA, selger RX-modellen, som nå oppgraderes, cirka dobbelt så godt som konkurrenten bak - Mercedes GLE.


Stor 7-seter
RX 450h ble allerede før dagens fornyede versjon tilgjengelig med en tredje seterad, og det er denne varianten i oppdatert utførelse som nok vil bli mest etterspurt i Norge.
Det er imidlertid femseteren vi har kjørt i denne testen. 7-seteren er ikke mer enn elleve centimeter lengre - og bilen når dermed akkurat fem lengdemeter.
Nytt med facelift-utgaven er at tredje seterad nå kan flyttes ni centimeter i lengderetningen og det er mulig for voksne å sitte der om ikke i lengre perioder.

Luksusfølelsen på plass
Lexus-interiøret var allerede før oppgraderingen, som i merkets andre modeller, et svært behagelig sted å oppholde seg, og er det også i den ansiktsløftede utgaven vi nå har kjørt.

Så luksuriøs at vanlig bilkjøring blir slitsomt etter denne testen
Det er åpenbart at designere og utviklere har etterstrebet denne raffinerte luksusfølelsen, som er oppnådd gjennom detaljarbeid på høyt nivå og utstuderte materialvalg.
Lexus-utviklerne beskriver med mye detaljer hvordan tradisjonelle japanske håndverksteknikker, men også høyteknologisk produksjonsteknologi med matematisk presisjon, er tatt i bruk for gi kundene denne spesielle Lexus-følelsen.

Oppgradert teknologi
Den oppdaterte modellen har i så måte overveiende videreført det vellykkede interiøret - men den nye berøringsskjermen, som vi oppdaget i ES 300h tidligere i år, er en kjærkommen forbedring. Den har bedre oppløsning, og er bedre posisjonert i forhold til føreren.
Den har også den nye berørings-pad-en som betjeningselement. Det er bedre enn den gamle joystick-aktige kontrollhendelen, men fortsatt ikke like ergonomisk som et dreiehjul, synes vi.
Viktig er det også at Lexus nå matcher konkurrentene ved å ha innført Apple CarPlay- og Android Auto-kompatibilitet, samt stemmekontroll.


Ingen motoralternativer
Bensinmotoren er uendret - altså en 3,5-liters V6 som fungerer i atkinson-syklus og yter maksimalt 262 hestekrefter med et dreiemoment på opptil 335 newtonmeter.
V6-maskinen samarbeider med en elektromotor foran, som kan bidra med 167 hestekrefter og 335 newtonmeter, mens den mindre elmotoren bak kan produsere opptil 68 hester og 139 newtonmeter.
«Atkinson-syklus»
Atkinson-prinsippet går kort fortalt ut på at inntaksventilene stenges sent i syklusen og forsinker kompresjonen, hvorav mindre varmetap og mer effektiv forbrenning.
Ulempene kompenseres det for gjennom tillegget i krefter og moment fra elmotoren. Den passer dermed best i hybridbiler.
Totalt gir dette den maksimale såkalte systemeffekten på 313 hestekrefter. Det er midt på treet i klassen, og ingen voldsom forbedring fra den nesten like raske RX 400h fra 2005 (se video nederst). Noe dreiemoment er det som vanlig ikke mulig å oppgi nøyaktig med denne typen drivlinje, da trekkraften er kontinuerlig variabel. Likevel kan Lexus indikere at denne alltid vil befinne seg innenfor et område mellom 474 og 809 newtonmeter.
Vi opplever uansett motoriseringen som tilstrekkelig, om ikke heftig. Som tidligere har ikke RX-hybriden noen girkasse i vanlig forstand, men en kontinuerlig variabel transmisjon (CVT), som sørger for en kombinasjon og overføring til drivakslene av kreftene fra de tre motorene.

Denne kommer først til Norge
Dropp «klampen i bånn»
Denne CVT-transmisjonen ble forbedret med denne generasjonen og virker mindre masete enn tidligere. Den er imidlertid fortsatt ikke laget for å gi full gass. Med pedalen mot gulvet høres nemlig en kontinuerlig dur fra V6-motoren, som ikke avtar før man slipper opp gassen.
Den meget effektive støydempingen gjør heldigvis at lyden aldri blir irriterende. Og brukes gasspedalen riktig, fungerer kraftoverføringen upåklagelig og er rimelig rask.
0-100 kilometer i timen på rett i underkant av åtte sekunder (7,7 er oppgitt), er raskt nok selv om bilen aldri oppleves spesielt rask - bare tilstrekkelig. Trekkraften er imidlertid god og bilen har til enhver tid gode forbikjøringsegenskaper. Fremdriften blir behagelig og aldri rykkete.

Oppstivet og skjerpet
Kjøremessig er RX 450h helt på høyden. Kjørekomforten er førsteklasses og kjøreegenskapene oppleves som skarpere og kvikkere enn før. Den slår etter vår mening sine tyske konkurrenter på førstnevnte felt, mens disse fortsatt har et overtak når det gjelder ren kjøredynamikk.
Likevel, grepene som er tatt har gitt resultater. Bilen er stivet opp og stabilisatorstaget er større. Styreresponsen er blitt bedre, både takket være dette og fordi SUV-en nå er utstyrt med Active Cornering Assist, et elektronisk system for bedring av grepet i svingene. Det hemmer til en viss grad understyringstendensene bilen var belemret med. Bra.

Bilen har dessuten fått nye dempere, som også hjelper på svingegenskapene samtidig som det gir et enda høyere komfortnivå. Lexus-ingeniørene forklarer dette med innføringen av såkalt FCD - friksjonskontroll, som reduserer høyfrekvente vibrasjoner fra de små ujevnhetene i veibanen.
I det store og hele fremstår den store SUV-en fortsatt i hovedsak som enda mer velkjørende enn før, mer dynamisk (uten selvsagt å kunne kalles sportslig), med Sport-innstilling.
Sistnevnte kan inndeles i Sport S og Sport S Plus hvis man har en versjon med det adaptive understellet.
Sport S Pluss innebærer avstiving av understellet og mer sportslig styreutveksling, som gjør bilen mer underholdende å kjøre aktivt. Det vil likevel alltid merkes at bilen er tung, og dette er uansett ikke en bil man hiver rundt i svingene.
Den er ganske enkelt laget for å kjøres på en sivilisert måte, og vil verken krenge eller duve på en ubehagelig måte.

Mye luksus for pengene
Lexus RX 450h koster fra 766.000 kroner og selv høyeste utstyrsgrad bikker faktisk ikke en million kroner. Det får oss til å tenke at vi faktisk her kjører det som utvilsomt oppleves som en millionbil - til under en million.

Elbil-skeptisk? Sjekk denne hybriden
Det man da får, er utstyrsgraden Comfort, bare på femseteren. Den er allerede utstyrt med 18-tommers lettmetallfelger, bi-LED hovedlys, mørktonet glass bak, skinninteriør, Pioneer lydanlegg med ni høyttalere, 8-tommers fargeskjerm med Lexus navigasjon og berøringspad-betjening, parkeringssensorer foran og bak, varme i rattet, eljustering av forsetene - varme og ventilasjon, smart start-og låsesystem (nøkkelfritt) og de oppgraderte sikkerhets-og assistansesystemene i Lexus Safety System.
Neste nivå er Executive (fra 815.600 kr) både på fem- og syvseteren. Der får man blant annet 12,3-tommersskjermen som på testbilen, 20-tommers hjul, elektrisk bakluke, varme også i baksetene og oppgradert Pioneer-lydpakke med 12 høyttalere, samt trådløs mobillader. Denne graden kan utvides med HUD (head-up display, blindsone- og krysstrafikkvarsel og panoramatak.

På øverste utstyrsnivå kan man velge mellom den mer luksuriøse tilnærmingen, med graden Luxury (fra 901.400 kr), eller den mer sporty, med F Sport S (917.300), med enda en del ekstra snacks og pynt, som Blade Scan AHS-lyktene og Mark Levinson Surrround lydsystem med 15 høyttalere, mer luksuriøse seter, flere justeringsmuligheter og mer avanserte understell adaptive justerbare dempere på begge, og elektriske stabilisatorstag på F Sport S.
Testresultat
Lexus RX 450h 2020
Fantastisk komfort, lavt støynivå, luksusfølelse og detaljkvalitet, forbedret kjøredynamikk
Bare en motorisering tilgjengelig, kjennes tung, CVT som demper kjøregleden
Konklusjon
Femmeren på terningen er et resultat av forholdet mellom hva denne bilen gir deg og det den koster. Altså: Hadde den, som tilsvarende utstyrte konkurrenter, kostet opp mot halvannen million, ville den fått terningkast fire - på egenskaper alene. Motoren er ikke avsindig kraftig, kjøreegenskapene ikke spesielt inspirerende selv om de er forbedret, og valgmuligheter når det gjelder motorisering er altså ikke-eksisterende.
Men produktet Lexus bringer til torgs er så bra på alle andre områder, og prisen såpass konkurransedyktig overfor konkurransen, at dette fremstår som et knallkjøp i klassen for store, raffinerte, luksuriøse SUV-er.
Lexus RX 450h
Versjon: | RX 450hL AWD |
Bensinmotor: | V6, 3456 ccm |
Transmisjon: | CVT |
Drivstoff: | Bensin |
Effekt v. o/min: | 262 hk / 6000 |
Dreiemoment | 335 Nm / 4600 |
Elmotor F | |
Effekt | 167 hk |
Dreiemoment | 335 Nm |
Elmotor B | |
Effekt | 68 hk |
Dreiemoment | 139 Nm |
Samlet effekt | 313 hk |
0-100 km/t | 8,0 sek. |
Toppfart | 180 km/t |
Forbruk | 0,79 - 0,82 l/mil |
CO2-utslipp | 179 - 186 g/km |
Tankvolum: | 65 l |
Hjul, standard: | 235/65-18 |
Vekt: | 2205 - 2275 kg |
Lengde: | 500/190/170 cm |
Akselavstand: | 279 cm |
Tilhengervekt: | 2.000 kg |
Bagasjerom: | 176 / 474 / 591 / 1656 l |
Pris, fra: | 766.300 kr |
Pris, testbil: | 967.800 kr |
Tilbake til fremtiden ...i 2005
Vi foretok en aldri så liten tidsreise da vi fikk prøvekjøre RX 400h fra 2005, den første Lexus-SUV-en med hybridsystemet de nettopp hadde utviklet og som vi den gang lot oss imponere voldsomt over (Vår test fra den gangen finner du nedenfor):

TEST: Lexus RX 400h: På vei mot fremtiden
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her