For 30 år siden, i 1989, rullet den første produksjonsklare Lexus-modellen av samlebåndet på Tahara-fabrikken til Toyota i Japan etter seks år med utvikling.
Bilen, som blant annet skulle slå referansen i den øvre premium-klassen, Mercedes S-klasse, skulle sette denne til veggs på både luksus, kvalitet, driftssikkerhet og - ikke minst - selve kundeopplevelsen. Lexus LS 400 var født.
USA-suksess
Suksessen lot ikke vente på seg og Lexus klarte det de hadde satt seg fore å gjøre - ta kronen fra Mercedes i denne svært lukrative markedssegmentet - i hvert fall i det største markedet, USA. Der var ikke bilkjøperne like opphengt i det tradisjonsbundne ved merkevarer som Mercedes-Benz, Jaguar eller BMW.
Suksessen gjentok seg i Nord-Amerika med SUV-en (eller SLV - for Sport Luxury Vehicle, som Lexus kalte den), RX, som ble lansert i 1997.
I 2005 ble den avanserte hybrid-SUV-en RX400h lansert og satte defintivt Lexus på kartet som en leder innen fremtidsrettede drivsystemer. Men europeerne fortsatte å foretrekke sine egne merker.
30 år senere er situasjonen fortsatt at Lexus er langt unna å kunne hamle opp med konkurrenter som Volvo XC90, BMW X5 eller Mercedes GLE på det europeiske, enn si det norske markedet. Samtidig, i USA, selger RX-modellen, som nå oppgraderes, cirka dobbelt så godt som konkurrenten bak - Mercedes GLE.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger