Vi har hørt om den en stund, men nå er den endelig er. Audi viste frem bilen under et lukket arrangement kvelden før bilutstillingen i Paris åpnet. Og DinSide var selvfølgelig tilstede.
Historien hentes frem
Hva er vel mer naturlig enn å vise en konseptbil hvor de har hentet frem alle genene til Ur-Quattro? Deretter sper de på med mye av genene de har opparbeidet seg gjennom mange år med bilbygging. Resultatet er en råfrekk sak som kan ta pusten fra de fleste.
Trykk her for flere nyheter fra Paris-messen 2010!
Lettvekter
Bilen er i utgangspunktet bygget på en Audi A5, eller RS5 om du vil. Deretter har de kortet akselavstanden med 15 cm, og gitt den mindre overheng både foran og bak. I store deler av karosseriet er det benyttet aluminium for å lette vekten. Panseret, bagasjelokket og vingen, pluss støtfangerne er laget i karbon. Dermed har Audi fått vekten ned enormt mye i forhold til en A5. Det hvite vi ser som karosseri veier nå kun 159 kg, og ville vært 50 % tyngre med ordinært stål. Tilsammen veier bilen rett i overkant av 1.300 kg. Kraft i forhold til vekt tangerer det samme som i R8 V10, som må defineres som en supersportsbil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger