PERPIGNAN (DinSide Motor): De klarte imidlertid ikke å gi slipp på solide terrengegenskaper, og blant de sportslige SUVene er Range Rover Sport den som kan krabbe lengst ut i friheten. Straffen for terrengegenskaper er økt vekt, og medisinen har vært enkel to bensinmotorer der den svakeste yter 300 hestekrefter, og en dieselmotor som er sterk nok til å takle 2,5-tonn.
Trygg spagat
Det er BMW X5 og Porsche Cayenne som ligger nærmest Range Rover Sport, og det er Porschen som likner mest. Cayenne veier omtrent det samme, og det er avanserte hjuloppheng og reduksjonsgirkasser som utgjør forskjellen i vekt til den rundt 400 kilo lettere X5en.
Det er også klare forskjeller, der Porsche og BMW har satset kompromissløst på sportslige egenskaper har Range Rover Sport fokusert på å bygge en bro mellom sport og komfort. Denne spagatøvelsen gjør Range Rover Sport relativt uanstrengt, og resultatet er en bil som er sportslig nok for de aller fleste, men i tillegg en god del mer komfortabel enn de nevnte konkurrentene.
I praksis betyr dette at den ikke følger Porsche og BMW helt når det gjelder graden av førerinvolvering i form av styrefølelse og oppførsel under svært aktiv kjøring, men at den heller ikke oppleves som for stiv og stumpete på veier med dårlig underlag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger