Rangering

Vår favoritt etter denne testen er den nye Volkswagen Golf. Førsteplassen kaprer den til tross for at det er den dyreste bilen.

Publisert
Sist oppdatert
Rangering


Vi mener også at Peugeot 307 fortsatt er en så bra bil at den kniper andreplassen foran bestselgeren Toyota Corolla. Alle tre bilene er blant de beste bilene i kompaktklassen.

Likt utstyrt

Prisene vi bruker for sammenlikning er listepris pluss eventuelt radio/cd, klimaanlegg og elektronisk stabilitetssystem hvis ikke det er standard. Vi har også lagt til prisen slik at alle bilene triller på aluminiumsfelger og har elektriske vinduer bak.

Billigst blir Corolla 1,6 Sol med 110 hestekrefter. Sammenlikningsprisen for den blir 225.800 kroner, og det er i overkant av 2.000 kroner gunstigere enn 307 XS 1,6 som også har 110 hestekrefter (227.019 kroner). Golfen er desidert dyrest med 237.250 kroner, og den må klare seg med en 1,6-liter på 102 hestekrefter.

Strenge på pris

Vi har i denne testen lagt vekt på at biler i denne klassen er mer følsomme for prisforskjeller enn større biler, og vi hadde på forhånd ikke trodd at en motorsvak Golf skulle klare å hente inn en prisforskjell på 10-12.000 kroner i forhold til de svært kompetente konkurrentene. Det gjorde den, og den gjorde det med overbevisning. Vi mener Golf er det beste alternativet av disse tre.

Rangering


Både Corolla og 307 har sprekere motor enn Golfen, og noen vil hevde at en Golf med den nyere 1,6 FSI-motoren på 115 hestekrefter hadde vært en mer naturlig modell å sammenlikne med. Vi er til dels enig, og vi har i denne testen kjørt begge Golf-variantene. Vår konklusjon er at 102-hesteren gjør en så grei jobb i Golfen at den kan sammenliknes med de to andre bilene, og at FSI-motoren gjør Golfen for dyr til å fungere i en sammenlikning.

Utvikling

Mellom den eldste bilen, Peugeot 307, og den nye Golfen skiller det tre år. Det har skjedd mange ting på disse tre årene. 307 lå langt forut for sin tid i design, men på detaljnivå vises aldersforskjellen. Ting som integrert antenne til radioen og luftdyser i midtkonsollen til de som sitter i baksetet viser at listen er lagt høyere i kompaktklassen. Tydelig blir det også når du åpner panseret, i Golfen får du hjelp av en gassdemper som også holder panseret oppe – og synet som møter deg er betydelig mer ryddig enn motorrommet i 307.

Mer om Golfen finner du her.

Store bilder finner du her.

Du finner grundig informasjon om alle testbilene i følgende tabeller:

  • Priser og mål
  • Motor og forbruk
  • Dekk og garantier
  • Forseter
  • Bakseter
  • Bagasje
  • Sikkerhet
  • Utstyr
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer