Raser mot Viking: - Ordentlig forbanna

En tilsynelatende uheldig situasjon, utviklet seg til en marerittopplevelse for Jørn Henriksen.

REAGERER: - Dette er den dårligste servicen jeg har fått i hele mitt liv, forteller 66-åringen. Foto: Privat
REAGERER: - Dette er den dårligste servicen jeg har fått i hele mitt liv, forteller 66-åringen. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Jørn Henriksen (66) var på vei til sykehuset i Skien onsdag, men kom ikke lenger enn noen hundre meter fra hjemmet sitt da oljelampa begynte å lyse, og han skjønte at bilen måtte stoppes fortest mulig.

For å unngå trafikken rullet han bort til et busstopp og ringte Grenland Bilberging. Men ettersom det var forsikringen som skulle dekke kostnadene, ble han henvist til Viking hovedsentral.

Henriksen ble bedt om å vente på bergingshjelp ved bilen, noe han ikke hadde mulighet til på grunn av sykehustimen han skulle rekke.

- Så får jeg beskjed om at jeg måtte legge igjen nøkkelen i bilen for at de skulle hente den, forteller Henriksen til DinSide.

Det var Telemarksavisa som omtalte saken først.

Fikk uventet beskjed

66-åringen sa han kunne legge bilnøkkelen igjen under matta på gulvet, og dro på sykehuset.

Noen timer seinere ringte han Viking på nytt for å høre om bilen, som fortsatt sto ulåst, skulle bli hentet snart.

- Jeg fikk beskjed om at det kunne ta lang tid, sier Henriksen.

Han ble enda mer overrasket da han ringte de på nytt rundt klokka 21. Da fikk han nemlig beskjed om at det ikke var sikkert at bilen skulle hentes samme dag. Eller dagen etter.

- Jeg begynte å bli ordentlig irritert, for den kunne jo ikke bare stå der. Jeg spurte dem om bilen min skulle stå der i to dager med nøkkelen i, og sa at hvem som helst kunne sette seg i den og finne nøkkelen, forteller 66-åringen.

Les svaret til Viking Redningstjeneste lenger ned i saken.

Hans bil = hans problem?

Situasjonen eskalerte ytterligere da Henriksen spurte om det er Vikings eller hans forsikring som skulle dekke kostnadene dersom bilen ble stjålet.

- Jeg fikk beskjed om at det var min bil og dermed mitt problem. Da ble jeg ikke noe mindre irritert, sier han.

66-åringen forteller at det er rundt 700 meter til nærmeste verksted fra der bilen sto.

- Så det er ikke snakk om en stor jobb, sier han.

KULDEGRADER: Opplever du av og til at ladeluka eller døra på bilen har fryst fast? Da bør du ta en titt på dette trikset. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

- Var ordentlig forbanna

Henriksen fikk nok da Viking foreslo at han bare kunne hente bilnøkkelen, så skulle de ringe han en halvtime før de var framme.

- Hva hvis de plutselig ringte meg midt på natta. Jeg sa at de bare kunne glemme det.

Han avbestilte transporten til verkstedet.

- Irritasjonen hadde gått over, for da var jeg ordentlig forbanna, sier 66-åringen og forteller at han tauet bilen bort til verkstedet selv.

- Ble feilinformert

Stasjonsnettansvarlig i Viking Gruppen, Svein Setrom, forteller at de har vært overarbeidet siden jul.

- Vi har vært inne i en ekstrem periode, som starta med snø og fortsatte med kulde. Etter de ni første dagene av året hadde vi 34 000 oppdrag totalt, mens for to år siden lå vi på 13 000, forteller han til DinSide.

Tida på døgnet, ukedagen og årstida spiller, ifølge Setrom, en stor rolle.

- Men vi bemanner ekstra på ekstreme dager. Det som har skjedd er feil, det er ikke etter våre prosedyrer, sier han.

Viking Redningstjeneste har vært nødt til å ta inn en del reserver den siste tida.

- Noen er kanskje ikke like godt kjent med prosedyrene. Kunden fikk beskjed om at det kunne være en til to dagers ventetid, men det var feil. Den reelle ventetida var maksimalt fire timer den aktuelle dagen, forteller Setrom.

- Han ble feilinformert, og det beklager vi. Vi har tatt opp saken internt, sier han.