Elbil-tips i kulda

Rask og rimelig lading

I den kulda som ligger over landet om dagen, lader elbilene tregere. Med noen enkle triks får du raskere lading og slipper å betale unødvendig mye.

PENGER UT AV VINDUET: I kulda går ladingen tregere. Det betyr penger ut av vinduet, dersom du ikke følger rådene her. Foto: Mirva Kakko
PENGER UT AV VINDUET: I kulda går ladingen tregere. Det betyr penger ut av vinduet, dersom du ikke følger rådene her. Foto: Mirva Kakko Vis mer
Publisert

Et elbilbatteri trives best i rundt 25 varmegrader. Da gir det fra seg strømmen best mulig og lader raskest.

Starter du å lade et batteri som er iskaldt, tar det mye lengre tid å fylle det med strøm. NAF har testet ladehastigheten på over 70 elbiler. Konklusjonen er at selv med få kuldegrader, øker ladetida med 10-20 minutter. Disse ekstra minuttene kan bli svært dyre på en hurtigladestasjon.

- Forklaringen er at batteriet trenger varme for å fungere på best mulig måte, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Sammen med ekspertene i NAF har han laget følgende fem råd for hvordan du skal lade elbilen raskest og rimeligst i kulde.

1. Forvarming av batteriet

Før du stopper for å hurtiglade batteriet, bør det ha bra varme. Flere nyere elbiler har et slikt system for forvarming. For alle som skal kjøpe ny elbil, bør dette var en type utstyr som står høyt på ønskelista. Er du usikker på om din bil har dette, eller hvordan du bruker det, bør du ta en prat med forhandleren.

VARMT BATTERI: Starter du å lade med kaldt batteri, kan det ta 10-20 minutter lengere tid å fylle batteriet. Å forvarme batteriet er løsningen. Foto: Mirva kakko
VARMT BATTERI: Starter du å lade med kaldt batteri, kan det ta 10-20 minutter lengere tid å fylle batteriet. Å forvarme batteriet er løsningen. Foto: Mirva kakko Vis mer

2. Lad på slutten av turen

Er du på vei til hytta, bør du lade batteriet rett før du kommer fram, hvis det passer. Da er batteriet varmt, tar lettere til seg strøm og ladingen går raskere. Venter du til du skal hjem igjen og bilen er iskald, går ladingen tregere og blir mye dyrere.

3. Vent med å lade

Hvis det passer, er det lurt å vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent strøm igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet - som igjen gjør at du lader raskere.

- Men vi fraråder å gamble på å rekke fram til en ladestasjon eller til hytta med lite strøm på batteriet. De siste bakkene opp til hytta kan sluke mer strøm enn du regner med, sier Sødal.

VELG RIKTIG: Dersom bilen din bare kan hurtiglade med 50 kilowatt, er det penger ut av vinduet å kople seg til en lynlader, sier Nils Sødal I NAF: Foto: NAF
VELG RIKTIG: Dersom bilen din bare kan hurtiglade med 50 kilowatt, er det penger ut av vinduet å kople seg til en lynlader, sier Nils Sødal I NAF: Foto: NAF Vis mer

4. Lad bare til 80

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at batteriet er 80 eller 90 prosent fullt. Trenger du mer rekkevidde for å komme fram lønner det seg ofte både i tid og kroner å lade en gang ekstra, heller enn å forsøke å lade til 100 prosent.

- Dette varierer litt fra bil til bil. Bli kjent med din bil og hvordan den lader for å få mest mulig ut av hurtigladingen, sier Nils Sødal.

5. Velg riktig lader

Sjekk hvilken ladehastighet bilen din klarer. Dersom den for eksempel er 50 kilowatt (kW), går det ikke raskere selv om du kopler deg til en lynlader som gir 150 eller 200 kW. Bruk en vanlig hurtiglader. Prisen for å lade på en lynlader er ofte høyere. Da er det penger ut av vinduet når du velger feil lader.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer