Et elbilbatteri trives best i rundt 25 varmegrader. Da gir det fra seg strømmen best mulig og lader raskest.
Starter du å lade et batteri som er iskaldt, tar det mye lengre tid å fylle det med strøm. NAF har testet ladehastigheten på over 70 elbiler. Konklusjonen er at selv med få kuldegrader, øker ladetida med 10-20 minutter. Disse ekstra minuttene kan bli svært dyre på en hurtigladestasjon.

Genial elbil-funksjon
- Forklaringen er at batteriet trenger varme for å fungere på best mulig måte, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Sammen med ekspertene i NAF har han laget følgende fem råd for hvordan du skal lade elbilen raskest og rimeligst i kulde.
1. Forvarming av batteriet
Før du stopper for å hurtiglade batteriet, bør det ha bra varme. Flere nyere elbiler har et slikt system for forvarming. For alle som skal kjøpe ny elbil, bør dette var en type utstyr som står høyt på ønskelista. Er du usikker på om din bil har dette, eller hvordan du bruker det, bør du ta en prat med forhandleren.

2. Lad på slutten av turen
Er du på vei til hytta, bør du lade batteriet rett før du kommer fram, hvis det passer. Da er batteriet varmt, tar lettere til seg strøm og ladingen går raskere. Venter du til du skal hjem igjen og bilen er iskald, går ladingen tregere og blir mye dyrere.

Verkstedet: – Bryt den opp
3. Vent med å lade
Hvis det passer, er det lurt å vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent strøm igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet - som igjen gjør at du lader raskere.
- Men vi fraråder å gamble på å rekke fram til en ladestasjon eller til hytta med lite strøm på batteriet. De siste bakkene opp til hytta kan sluke mer strøm enn du regner med, sier Sødal.

4. Lad bare til 80
De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at batteriet er 80 eller 90 prosent fullt. Trenger du mer rekkevidde for å komme fram lønner det seg ofte både i tid og kroner å lade en gang ekstra, heller enn å forsøke å lade til 100 prosent.

Disse lader raskest
- Dette varierer litt fra bil til bil. Bli kjent med din bil og hvordan den lader for å få mest mulig ut av hurtigladingen, sier Nils Sødal.
5. Velg riktig lader
Sjekk hvilken ladehastighet bilen din klarer. Dersom den for eksempel er 50 kilowatt (kW), går det ikke raskere selv om du kopler deg til en lynlader som gir 150 eller 200 kW. Bruk en vanlig hurtiglader. Prisen for å lade på en lynlader er ofte høyere. Da er det penger ut av vinduet når du velger feil lader.