Et elbilbatteri trives best i rundt 25 varmegrader. Da gir det fra seg strømmen best mulig og lader raskest.
Starter du å lade et batteri som er iskaldt, tar det mye lengre tid å fylle det med strøm. NAF har testet ladehastigheten på over 70 elbiler. Konklusjonen er at selv med få kuldegrader, øker ladetida med 10-20 minutter. Disse ekstra minuttene kan bli svært dyre på en hurtigladestasjon.
- Forklaringen er at batteriet trenger varme for å fungere på best mulig måte, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Sammen med ekspertene i NAF har han laget følgende fem råd for hvordan du skal lade elbilen raskest og rimeligst i kulde.
1. Forvarming av batteriet
Før du stopper for å hurtiglade batteriet, bør det ha bra varme. Flere nyere elbiler har et slikt system for forvarming. For alle som skal kjøpe ny elbil, bør dette var en type utstyr som står høyt på ønskelista. Er du usikker på om din bil har dette, eller hvordan du bruker det, bør du ta en prat med forhandleren.
2. Lad på slutten av turen
Er du på vei til hytta, bør du lade batteriet rett før du kommer fram, hvis det passer. Da er batteriet varmt, tar lettere til seg strøm og ladingen går raskere. Venter du til du skal hjem igjen og bilen er iskald, går ladingen tregere og blir mye dyrere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger