Rask TT og diesel-TT

TT kommer i en rekke nye konfigurasjoner. Vi har prøvd dem i fri fart.

Publisert
Sist oppdatert

München (DinSide Motor): Audi utvider med en rekke motornyheter på TT. Det kommer både ny topp- og ny bunnmodel. I tillegg kommer den med DIESEL.

Angela holder fortet

Vi har prøvd Audiene i landet som skjermer om sin frihet til å kjøre så fort de vil. Tyskerene presses fra alle kanter på dette temaet, og både EU og miljøorganisasjoner presser på. Angela Merkel derimot, Tysklands første kvinnelig kansler, oppvokst i Øst-Tyskland og av Forbes Magazine ranket som verdens mektigste kvinne, lar seg ikke pille på nesen. I Tyskland er det bare gi på alt du klarer på veier uten fartsgrenser.

Turboracer

Vi startet med det mest uaktuelle, nemlig TTS. Denne finnes både som kupé og roadster og man kan velge mellom manuell kasse og S-Tronic dobbelkløtsj girkasse. S-Tronic oppleves mer eller mindre som en automatkasse, og bilen har ikke kløtsjpedal. TTS kommer kun med firehjulsdrift, og alle TT med firehjulsdrift leveres med Haldex 4, noe som gjør kraftfordelingen mer effektiv.

Men Audi har ikke fått eLSD som Saab fortsatt er alene om. Motoren i TTS er en toliters firer med 272 hestekrefter, og som leverer 350 newtonmeter fra 2.500 til 5.000 omdreininger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer