Dobbeltkløtsjgirkassene er virkelig i vinden og flere merker har nå fått, eller er i ferd med å få, sin egen variant. Først ute med denne typen girkasse var Volkswagen-konsernet med forrige generasjon Audi TT 3.2. Siden den gang har en rekke biler fra både Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og til og med Bugatti blitt levert med denne typen girkasse.
Ikke sjokkerende
Nå har også flere andre produsenter hivd seg på, og blant dem er altså BMW. Den helt store bomben er det kanskje likevel ikke, allerede i mai 2007 meldte vi at BMW trolig var på vei bort fra sin SMG-løsningen som i dag sitter i M5 og M6. Den singelkløtsjede kassen er rett og slett for lite smidig i automat-modus og dessuten rimelig brutal.
Til M3
BMW har valgt å kalle sin løsning for M DKG. M står naturligvis for M-sport og DKG forkorter den tyske betegnelsen dobbelkupplungsgetriebe, altså dobbelkløtsjgirkasse. Først ut med nyvinningen er modellen M3, både som kupé, sedan og nå også kabriolet.
Raskere og gjerrigere
Ytelsene er naturligvis forbedret, og ganske så betydelig også. I kupeen betyr det at 0-100 går på 4,6 sekunder i stedet for 4,8 som er fasiten med vanlig manuell girkasse som M3 hittil kun har vært tilgjengelig med. Også forbruket går ned; 1,24 mot 1,19 liter per mil for kupeen. M3 har forøvrig fortsatt en 4,0-liters V8er på 420 hestekrefter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger