Raskere og gjerrigere Land Cruiser

En stor økning i dreiemoment og nye girkasser gir redusert drivstofforbruk og bedre akslerasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Toyota har finstilt D-4D motoren i Land Cruiser slik at den leverer mye høyere dreiemoment. Den firesylindrede treliteren leverer nå 410 Nm fra 2.000 o/min, mens dagens utgave leverer 343 Nm fra 1.600 o/min. Dagens utgave leverer ikke bare tidligere, men holder dreiemomentet lengre enn den nye. Dette er sannsynligvis ikke noe problem fordi med samtidig med økningen i dreiemoment puttes en femtrinns automatgirkasse inn i bilen, og litt smalere dreiemomenttopp får derfor mindre betydning.

Lavere forbruk

Også den manuelle girkassen blir byttet ut med en variant som har fått ett ekstra gir å rutte med, den er nå sekstrinns. Effektøkningen er moderat, et par hestekrefter plusses på dagens 163 hestekrefter. Til tross for dette er Land Cruiser blitt en god del sprekere, den nye versjonen er hele 1,6 sekunder raskere fra 0 til 100 km/t og gjør øvelsen på 11,2 sekunder.

Den mest merkbare forskjellen blir nok likevel at den modifiserte motoren sammen med de nye girkassene er mer effektive med drivstoffet. Forbruket for versjonen med automatgir er redusert med tolv prosent, og en desiliter mindre drivstoff per mil er en klar forbedring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer