Raskest i verden!

På den berømte Nardo-banen i Italia har tyskerne tatt tilbake fra McLaren verdensrekorden for produksjonsbiler til veibruk: den modifiserte Porschen fra 9ff greide hele 388 kilometer i timen.

Publisert
Sist oppdatert

I skarp konkurranse med McLaren og Koenigsegg, har 9ff greid å stikke av med den gjeve fartsrekorden for produksjonsbiler, i hvert fall i denne omgang. Den forrige rekorden, 386,7 kilometer i timen, var fra 1998 og ble holdt av Andy Wallace med McLaren F1. Rekorden ble godkjent etter uavhengig måling med tre forskjellige GPS-apparater av ulike merker.

Basert på Porsche 996

Bilen heter 9ff 9f-V400 og er i bunn og grunn en tunet Porsche 911 GT2. Den ble valgt til årets "Topp Coupé" ved bilutstillingen i Essen, som er et Mekka for tuning-entusiaster. Bilen er utstyrt med en videreutviklet utgave av Porsches seks-sylindrede boksermotor med 3,8 liters slagvolum.

Motoren yter solide 840 hestekrefter ved 7.200 omdreininger og 880 Nm dreiemoment. Kraftøkningen oppnås blant annet med støtte fra to endrede KKK-turboladere, vannavkjølte Intercoolere, et elektrisk regulert oljeavkjølingssystem og electronisk styring fra en Bosch Motronic ME7.8-enhet.

Aerodynamikken har også vært gjenstand for grundig behandling. En annen viktig faktor er selvsagt frasparket mot asfalten: dekkene spiller en sentral og vesentlig rolle i de høye hastighetene det her er snakk om. 9ff hadde utstyrt sin rekordbil med ContiSportContact 2 Vmax-dekk (gisp!) fra Continental. Dimensjoner: 235/35 ZR 19 foran og 275/30 ZR 19 bak. Selv om dekkene egentlig ikke skal tillates benyttet i over 360 kilometer i timen gjøres unntak i spesielle og kontrollerte situasjoner over en begrenset kjørelengde.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.