Inntil nå har Audi TT 3.2 V6 med sine 250 hestekrefter vært den raskeste på øvelsen 0 til 100 med 6,3 sekunder. Nykommeren quattro sport er imidlertid 0,4 sekunder raskere, noe som først og fremst skyldes en kraftig slankeprosess. Ved å fjerne bakseter, klimaanlegg og å bytte til lettere Recaro sportsseter, har Audi klart å få bilen ned i 1.390 kilo. Det betyr at bilen er 100 kilo lettere enn V6-versjonen. Dermed blir altså quattro sport den raskeste TTen i Audis stall, til tross for at motoren mangler 10 hestekrefter sammenlignet med 3.2 V6. De to motorenes maksimale dreiemoment er forøvrig identisk - 320 newtonmeter.
Velkjent motorblokk
240-hesters-motoren tar forøvrig utgangspunkt i en velkjent kraftkilde - Volkswagen-konsernets 1,8-liters turbomotor. Denne finnes i et utall versjoner i diverse Seat-, Skoda-, Volkswagen og Audi-modeller. Blant annet finnes den fra før i TT i tre versjoner som yter henholdsvis 150, 180 og 225 hestekrefter. Kun de to sistnevnte markedsføres her i landet.
Kun som kupé
TT quattro sport kommer kun i kupé-utgave og vil skille seg fra sine søsken på flere områder. Blant annet vil bilen få en helt spesiell to-tonet lakkering, to sort-lakkerte eksosrør. Bilen vil også bli levert med 235/40-dekk på 18-tommers felger med 15 eker. De andre TT-variantene må nøye seg med 225/45-17-hjul.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger