Råskinn fra Opel: Astra OPC

Golf GTI får en ny utfordrer. Opel legger seg hakket over i hestekraft-konkurransen.

Publisert
Sist oppdatert

Den nye Opel Astra OPC gjør sin debut på Genève-utstillingen i mars. Vi presenterte prototypen, Astra High Performance, her på DinSide i september i fjor. (Se lenke nedenunder) Dette er produksjonsversjonen, og den ser ut til å innfri i fullt monn i forhold til konseptet.

Råskinn

Slik Adam Opel AGs administrerende direktør, Hans H. Dermant, uttrykker det, er Astra OPC ment å være en synliggjøring av Opels høye dynamiske potensiale. Og den som har latt seg imponere av den spesifikke OPC-designen, vil da heller ikke bli skuffet over den beskrevne kraftpakken som finner plass under panseret.

Med basis i to-literen med turbo som vi kjenner fra Astra GTC, har Opels ingeniører greid å hale ut ytterligere 40 hestekrefter og 58 Newtonmeter. Resultat: 240 hestekrefter og 320 newtonmeter, hvilket gjør den til en av de heftigste forhjulsdrevne bilene i kompaktklassen. Det skulle gi en topphastighet på 240 kilometer i timen og en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på under sju sekunder.

Enda mer sporty...

For en effektiv kraftøverføring, er OPC utstyrt med et châssis med elektronisk støtdemperkontroll og integrasjon av alle styresystemene. Dette kalles IDS Plus (Interactive Driving System) og pluss for kvikkere og mer sporty innstillinger for OPC-versjonen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer