BMW iX 60, prøvekjøring:

Råskinn

Vi har tidligere kalt den verdens beste SUV. Nå vet vi ikke helt hvordan vi skal si det lenger.

TVILLING, MEN IKKE ENEGGET: Så lik, men likevel forskjellig er iX M60 fra sin slektning iX 50. Foto: BMW
TVILLING, MEN IKKE ENEGGET: Så lik, men likevel forskjellig er iX M60 fra sin slektning iX 50. Foto: BMW Vis mer
Publisert

Ute på veiene har det nå begynt å rulle et anstendig antall BMW iX, enten det er innstegsmodellen iX 40, eller versjonen med det store batteriet, iX 50. Nå er det duket for råskinnet iX M60, en bil vi tidligere både har sett og omtalt, men nå har vi også testet den. Konklusjonen er enkel - men dessverre litt synd for deg som ikke har rukket å bestille:

Bilen er nemlig utsolgt, i hvert fall for i år.

Og det er ikke det minste rart at bilen er ettertraktet, for iX M60 er den raskeste fullelektriske bilen BMW noen gang har laget, og det er den andre elbilen fra BMW som er fintunet etter M-divisjonens ønsker og standarder. BMW i4 M50 var den første, også dette en bil det ropes høyt etter, men som har enorme ventelister.

Skinnet bedrar

Ved første øyekast er det lite som skiller en iX M60 fra en 50, eller 40.

Naturligvis har den fått emblemer på bakluken og på venstre forskjerm som bevitner det lille ekstra. Den har også M Sport-pakken som standard, som gir deg noen enkle designelementer ekstra i bak- og forntfanger, i tillegg til 17-toms M-bremser med blå bremsekalipere.

Som standard er en M60 utstyrt med 21-toms hjul, men 22-tommere står på listen over valgfritt utstyr.

Utover dette er det få elementer som skriker M60, men kjennere vil alltid vite.

Under huden er det likevel en del som skiller bilene, og du merker det lett når du begynner å kjøre. Bilen kan være snill som et lam, men illsint som en tiger. I M60 har du tre forskjellige oppsett for kjøreprogram, der «Personal» er det snilleste.

Her kan du selv sette opp styring, gassrespons og understell etter egen smak og behov. Sport er et ferdig oppsett etter det som ligger i navnet, men det stopper ikke der.

Råskinn

For når du allerede har valgt deg frem til «Sport», står i et lyskryss og venter på grønt lys, så kan du klemme inn bremsen, trykke gassen i bunnen, og du har aktivert lauch control. Du vil aldri lure på om den er aktivert, for bilen er umiddelbart klar til dans. Den begynner å riste kraftig som om den skulle være den kvasseste dragraceren, og det buldrer.

I det du slipper bremsen, men fortsetter å holde inne gasspedalen, så har du 1100 Newtonmeter dreiemoment som slippes løs, og skyver den 2,5 tonn tunge doningen avgårde i et tempo som nesten får det til å svartne for deg. Etter 3,8 sekunder har du passert 100-merket, men det bare drar og drar.

Bilen har en toppfart på 250 km/t – elektronisk begrenset – og vi vet av erfaring at den klarer det. Vel, for ikke å skryte på oss noe skal vi innrømme at vi måtte kaste oss på bremsen ved 249 km/t, men det skyldes annen trafikk på tyske autobahn, ikke mangel på ressurser.

Anonyme fasiliteter

Det er også under slike situasjoner du lærer deg å sette pris på firehjulsstryingen. Ikke bare er den glimrende til å slenge bilen rundt på trange parkeringsplasser, men systemet er også med på å gjøre bilen usedvanlig stabil i høye hastigheter. Floskelen om at det går som på skinner lever i beste velgående.

BMW har for øvrig husket å gjøre bilen kjøreglad med de midler de har til rådighet. Derfor er den satt opp med overvekt av krefter på bakhjulene, som blir drevet av en elmotor på 486 hestekrefter. En mindre motor med opp til 258 hestekrefter driver forhjulene, og du får med dette en kombinasjonseffekt på 659 hestekrefter. Dreiemomentet er i utgangspunktet oppgitt til 1015 Nm, men den henter ut litt ekstra og byr som sagt på 1100 Nm med launch control aktivert.

Mens vi sitter på innsiden og leker med alle kreftene, tar vi oss samtidig i å se oss rundt. Vi har tidligere omtalt BMW iX som verdens beste el-SUV, og det er ingen ting med M60 som endrer dette – heller ikke innvendig. Her er nemlig alt særdeles likt som i de øvrige modellene. BMW har valgt ikke å gi setene mer sidestøtte, eller andre endringer. Det er de samme setene som i de øvrige iX-modellene. Det er heller ikke byttet til et sportsratt, for den har fortsatt det samme to-eikers rattet som de andre.

Dette er rett og slett et valg de har tatt, for M60 er ikke en rendyrket sportsbil fra M-divisjonen, men en elbil som sportsbildivisjonen har kastet litt M-støv over. Men hva gjør vel det, så lenge det virker, og det er heller ikke noe som helst galt med verken seter eller ratt, som fortsatt sitter i det vi betegner som verdens beste el-SUV. Spesielt her, hvor svært bra har blitt enda bedre.

Mer enn langt nok

Vi har tidligere testet både 40 og 50-utgaven av iX ved flere anledninger. iX har det største batteriet, på 105,2 kWh anvendelig kapasitet. Dette gjør at bilen går avsindig langt, og våre rekkeviddetester av bilen beviste at rekkeviddetester er overflødig når bilene får såpass stort batteri. I tillegg er iX en svært effektiv bil, spesielt sett opp mot størrelse og karosseri.

Vi kjørte iX 50 over 58 mil i strekk, der store deler av testen foregikk på motorvei i høy hastighet, og det er veldig lite som taler for at iX M60 skal klare mye kortere.

Litt reduksjon i rekkevidde må påregnes, ettersom den triller på et sett større felger, med bredere dekk. I tillegg kan det være at du som sjåfør blir litt ekstra leken når du vet hva bilen er i stand til, men foruten dette er det ingen ting som taler mot at iX M60 lett skal klare over 50 mil i en smekk.

iX 50 har vi også gjort en fullverdig rekkeviddetest av i 20 blå kuldegrader. Også da viste den seg særdeles effektiv, og vi kjørte lett Oslo-Trysil og tilbake igjen. Faktisk måtte vi kjøre ytterligere noen mil for å tømme batteriet helt, noe som for elbiler nærmest er en bragd. På vinterstid vil det være mulig å sette på noe mindre hjul på iX M60, og vi ser ikke bort fra at den kan komme ned på noe av det samme som vi klarte med iX 50, vel og merke med samme hjuldimensjon.

Som sagt er du for sent ute om du hadde ønsket å få deg en iX M60 i år. Importøren har allerede solgt alle de er blitt lovet på denne siden av nyttår, og i likhet med de fleste andre bilprodusenter hoper ventelistene seg opp også for neste år.

Likevel er det håp om å få seg en bil litt ut i 2023, så er du rask på labben kan det være at du får bil før kommende påske. Det er det slettes ikke alle som tør love i disse dager for andre modeller.

LIKT: M60 skiller seg ikke fra de øvrige iX innvendig.
LIKT: M60 skiller seg ikke fra de øvrige iX innvendig. Vis mer

Per nå er BMW iX M60 priset til 1.160.000 kroner, noe som ligger rundt 270.000 over en iX 50 i kroner og øre. Men det er før man utsyrskorrigerer, for iX 60 har noe mer utstyr som standard.

Fra 1. juni er det også meldt om en prisoppgang fra BMW, som har som regel at de leverer bil til bestilte priser. Det betyr at de som bestiller bil før den tid får nåtidens pris, pluss det som måtte komme av moms eller avgifter før leveringstidspunktet etter nyttår. Her blir det, som de fleste kjenner til, innført moms på alt over 500.000 kroner, noe som for iX M60 vil utgjøre en god slump penger.

Dermed er det mest sannsynlig at en iX M60 vil havne på ca. 1.350.000 kroner når de første tilgjengelige bilene blir tilgjengelige engang rundt mars neste år.

Det legger likevel ingen demper på gleden, for vi kjenner fortsatt ingen bil i denne klassen som er i stand til å slå pakken på ytelse, rekkevidde, komfort, og kjøreegenskaper.

BMW iX M60 er rett og slett den komplette pakken.

Tekniske spesifikasjoner:

Spesifikasjon BMW iX M60 xDrive
Motor:2 x elektrisk
Effekt:455 kW / 619 hk
Dreiemoment:1015 Nm (1100 Nm boost)
Gir:1
Hjuldrift:Fire
Batteri:Li-ion (NMC811)
Batterikapasitet netto/brutto:105,2 / 111,5 kWh
Ombordlader (AC):11 kW
Hurtiglading (DC):195 kW
0-100km/t:3,8 sek
Toppfart:250 km/t
Oppgitt forbruk (WLTP):2,45 - 2,19 kWh/mil
Oppgitt rekkevidde (WLTP):502-561 km
L x B x H (cm):495 x 197 x 170
Akselavstand (cm):300
Bakkeklaring (cm):20,3
Bagasjerom:500 - 1750 liter
Frunk:Nei
Egenvekt u/fører:2584 kg.
Taklast:75 kg.
Tillatt hengervekt:2500 kg.
Dekkdim. Original:255/50 R21
Dekkdim. Testbil:275/40 R22
Pris kr.:1.161.720
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer