VW Amarok blir første Volkswagen-pickup siden Taro - og den var egentlig en Toyota Hilux med VW-emblem. Den kan komme til å forandre det norske pickup-landskapet i én-tonnskategorien en del.
Japansk dominans
Det norske pickup-segmentet er i dag fullstendig dominert av japanske biler. Hittil i 2009 er det blitt registrert rundt 2.000 slike lastehester. Bestselgeren så langt i år (ut oktober), er Toyota Hilux, med 828 eksemplarer. Deretter følger Isuzu D-Max (295), Mitsubishi L200 (204) og Nissan Navara (184). Amarok vil også måtte konkurrere med og tvillingene Ford Ranger/Mazda BT-50 (244 til sammen). I tillegg kommer den koreanske pickupen Ssangyong Actyon (71 eksemplarer).
Plan på 2,5 kvadrat
VW Amarok er på størrelse med Toyota Hilux - 525 centimeter lang i den versjonen vi ser her, som er dobbelkabin-konfigurasjonen. Det er den som blir lansert i første omgang. En enkelkabinutgave vil bli lansert i første halvdel av 2011. Amarok er bygget på stigeramme og designen er resolutt arbeidshest-orientert med en barsk front og rene, rette linjer. Lasteplanet er i 52,5 centimeters høyde og måler vel 2,5 kvadratmeter - 155,5 cm i lengden og 162 cm i bredden. Bredden mellom hjulbuer på planet er anstendige 122,2 centimeter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger