Bilgaranti

Reagerer: - Misvisende

Flere aktører reagerer på garantipraksis.

TILBUD: Slik ser brevet Nordis bilgaranti/Bilbesyttelse sender ut til bileiere. Foto: Privat
TILBUD: Slik ser brevet Nordis bilgaranti/Bilbesyttelse sender ut til bileiere. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den siste tida har en rekke bileiere mottatt brev i posten fra selskapet Nordisk Bilgaranti AS, som driver Bilbeskyttelse.no, der det opplyses om at fabrikkgarantien for bilen deres er utløpt. I brevet opplyses det om fullt navn på bileieren og adresse, samt bilinformasjon som registreringsnummer, årsmodell, kjøretøybetegnelse, chassisnummer, kjøpsdato og farge.

Nordisk bilgaranti skriver at mottakeren kan utvide beskyttelsen i ytterligere fem år gjennom en ny garanti.

I Norge leveres alle nye biler med garanti på 5 år eller ved 100 000 kilometer. Nye biler har også fem års reklamasjonsrett.

Beklaget utsendte brev

Flere av mottakerne reagerer på brevet ettersom deres biler er to og tre år gamle, og dermed er under nybilgarantien på fem år. Ifølge selskapet skulle tilbudet ha gått ut til eiere av 2016-modeller, skriver Motor, som først omtalte saken i februar.

Den gang gikk Nordisk Bilgaranti ut med en beklagelse om at brevene var sendt ut ved en feiltakelse.

– Vi forstår at mange har blitt opprørt og mistenkt for feil tilbud som har gått ut til mange bileiere. Vi i bilvern beklager at vi har sendt tilbud til kjøretøy som har garanti allerede, dette har skjedd er en menneskelig feil da feil fil er sendt til vårt trykkeri. Har du mottatt dette tilbudet og har garanti skal du selvfølgelig se bort fra dette tilbudet, har du betalt selv om du har garanti, kontakt vår kundeservice for hjelp med refusjon. Igjen, vi beklager det som skjedde, skrev Nordisk Bilgaranti på Facebook i mars.

BYTTE BREMSER: Slik sparer du penger ved å bytte bremsene selv. Vi viser deg hvordan på en Kia Rio 2012-modell, men denne metoden funker på de fleste biler. Video: Rune Nesheim / Dinside Vis mer

– Misvisende tilbud

I mai dukket det opp flere meldinger om brev sendt til bileiere hvis biler fortsatt er omfattet av nybilgarantien.

– Tilbudene er forkledd som faktura, uttalte Benjamin Hunt, advokatfullmektig hos NAF Advokat, til Motor.no i mai.

– Se bort fra fakturaen, var Bilias oppfordring til sine kunder.

Knut Ole Magistad, fagsjef servicemarked, skade og lakk i Norges Bilbransjeforbund (NBF), har tidligere advart mot praksisen og skriver at tilbudet i seg selv er misvisende ettersom flere mottakerne har opptil flere år igjen av sin fabrikkgaranti.

Til DinSide sier Magistad at de reagerer på at brevene gir flere inntrykk av at bileieren står uten garanti.

I en generell uttalelse sier NBF at de har vært i kontakt med politiet og Forbrukerrådet, som har tatt det videre til Forbrukertilsynet, og tilbakemeldingen har så langt at de ikke har kunne si at tjenesten og tilbudet var direkte ulovlig.

– Det beste vi kan gjøre er med andre ord å oppfordre til generell varsomhet med å gå inn på tilbudet, og samtidig opplyse om de faktiske forhold knyttet til virksomheten, lyder NBFs oppfordring til sine medlemmer.

Magistad forteller at de så langt har registrert at BMW-, Ford- og Volvo-eiere har mottatt brev fra selskapet. Også Toyota-eiere skal ha mottatt brev.

Svarer på beskyldningene

Til Drammens Tidende sier Dennis Wellerfors, eier av Nordisk Bilgaranti, at han reagerer på at NBF ikke tar kontakt med dem.

- Jeg synes det er dårlig at en sånn organisasjon ikke tar kontakt med oss, de leser hva som skrives om oss, og gjør sine egne konklusjoner. At de hører på sinte mennesker som ikke gir nye aktører en sjanse, som kanskje er bedre enn de som allerede finnes, er useriøst fra deres side, sier han til avisa.

I en uttalelse til Motor.no i mai uttalte Wellerfors at de er et seriøst firma som verken svindler eller bedrar.

– Vi vil gå til motangrep med våre advokater mot alle som hevder vi driver med svindel, sier han til nettstedet, og avviser at henvendelsene er forkledde som fakturaer.

Samtidig opplyser Wellerfors om at de kjøper kontaktinformasjonen om bileierne på en lovlig måte.

DinSide har spurt Wellerfors om på hvilken måte de kjøper inn denne informasjonen, men har ikke fått svar på dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer