Erfaringen med mobiltelefon-batterier som dør etter to-tre år, har fått mange til å spørre seg hvor mye effekt det er igjen i batteriene i en brukt elbil?
Dette blir stadig mer aktuelt siden det nå begynner å bli mange brukte elbiler i det norske markedet. Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil siden den kom i 2011. I dag ligger det rundt 600 brukte til salgs på Finn.no. VW e-Golf har vært en annen storselger i mange år. Nå ligger det 300 brukte ute for salg.

Slår hull på elbil-myte
Lever like lenge som bilen
Til dere som tenker å kjøpe brukt elbil og er bekymret for batteriet; Det ser ut til å holde langt bedre enn mange trodde.
Firmaet Geotab, et amerikansk selskap som leverer flåtestyrings-verktøy til større firmaer, følger 6.300 elektriske biler nøye og ser hvordan rekkevidden utvikler seg etter hvert som de blir eldre. Den gamle myten om at batteriet i elbilene kommer til å tape effekten like fort som et mobil- eller PC-batteri ser ikke ut til å stemme.

Tallene fra Geotab viser at de fleste elbilbatteriene kommer til å vare minst like lenge som selve bilen. I gjennomsnitt taper batteriene i de 6.300 bilene 2,3 prosent kapasitet hvert år. For en bil med rekkevidde 300 kilometer, betyr det sju kilometer i året. Etter 15 år vil det i så fall si at bilen fortsatt klarer en rekkevidde på 200 kilometer.

Priskrig på nye elbiler
Tesla går langt
Etter tre års bruk, har både VW e-Golf, Kia Soul, Tesla Model X og Renault Kangoo fortsatt 97 prosent eller mer av batterikapasiteten igjen. Bilen som har tapt seg mest er 2017-modellen av BMW 13, som har 84 prosent igjen på batteriet.
Bilene av de eldste årgangene i Geotabs undersøkelse, Nissan Leaf 2013-modell, har 88 prosent igjen etter fire år og 85 etter fem år. Tesla Model S (2015) har 92 prosent kapasitet igjen etter fire år og Renault Kangoo (2014) henholdsvis 97 og 96 prosent igjen etter fire og fem års bruk.

Lite problemer med Leaf
– Vi har solgt Nissan Leaf siden 2011, og begynner å få god erfaring med hvordan disse bilene er som brukt. Vi har kunder som har tilbakelagt rundt 200.000 kilometer og som forteller at batteriet fortsatt er i fin form. De elbilene vi har solgt, er de mest driftssikre av alle Nissan-bilene våre, sier John Olav Øverby, som er salgssjef hos Nissan-forhandler Aasen Bil på Minnesund. Han forteller at de sjekker tilstanden til batteriet hver gang en bil er inne på service.

Rekkevidde-test i 11 minusgrader
VW best garanti
De fleste elbil-produsentene garanterer at batteriet i bilen fortsatt skal ha 70 prosent kapasitet igjen når bilen er sju år gammel. I en undersøkelse Forbrukerrådet for en tid tilbake gjorde av garantiene som norske importører gir på elbilene, var det Volkswagen som stakk av med seieren. VW e-UP og e-Golf leveres med batterigaranti som gjelder i åtte år/160 000 kilometer, med minimum 70 prosent gjenværende kapasitet. Volkswagen knytter heller ikke noe servicekrav til garantien.

Hyundai tar sølvmedaljen og Renault bronse. Citroën og Peugeot tar delt fjerdeplass takket være en kapasitets-garanti på hele 75 prosent etter åtte år.
Så bra holder batteriet
Bil | År | 1 år | 2 år | 3 år |
BMW i3 | 2017 | 94,1 | 88,1 | 84,1 |
BMW i3 | 2018 | 98,4 | 97,3 | - |
Ford Focus EV | 2014 | 97,9 | 95,9 | 93,8 |
Kia Soul | 2017 | 99,6 | 99,1 | 98,8 |
Mercedes B-Klasse EV | 2018 | 98,8 | 98,0 | - |
Nissan Leaf | 2013 | 97,0 | 94,0 | 92,1 |
Nissan Leaf | 2017 | 98,0 | 96,0 | 94,7 |
Renault Kangoo ZE | 2014 | 99,2 | 98,3 | 97,7 |
Tesla Model 3 | 2018 | 99,8 | 96,8 | - |
Tesla Model S | 2015 | 99,2 | 96,7 | 95,4 |
Tesla Model S | 2017 | 99,1 | 97,4 | 95,9 |
Tesla Model X | 2016 | 99,7 | 95,9 | 93,4 |
Tesla Model X | 2017 | 98,9 | 97,6 | 96,9 |
VW e-Golf | 2017 | 98,8 | 97,7 | 96,9 |
