Erfaringen med mobiltelefon-batterier som dør etter to-tre år, har fått mange til å spørre seg hvor mye effekt det er igjen i batteriene i en brukt elbil?
Dette blir stadig mer aktuelt siden det nå begynner å bli mange brukte elbiler i det norske markedet. Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil siden den kom i 2011. I dag ligger det rundt 600 brukte til salgs på Finn.no. VW e-Golf har vært en annen storselger i mange år. Nå ligger det 300 brukte ute for salg.
Lever like lenge som bilen
Til dere som tenker å kjøpe brukt elbil og er bekymret for batteriet; Det ser ut til å holde langt bedre enn mange trodde.
Firmaet Geotab, et amerikansk selskap som leverer flåtestyrings-verktøy til større firmaer, følger 6.300 elektriske biler nøye og ser hvordan rekkevidden utvikler seg etter hvert som de blir eldre. Den gamle myten om at batteriet i elbilene kommer til å tape effekten like fort som et mobil- eller PC-batteri ser ikke ut til å stemme.
Tallene fra Geotab viser at de fleste elbilbatteriene kommer til å vare minst like lenge som selve bilen. I gjennomsnitt taper batteriene i de 6.300 bilene 2,3 prosent kapasitet hvert år. For en bil med rekkevidde 300 kilometer, betyr det sju kilometer i året. Etter 15 år vil det i så fall si at bilen fortsatt klarer en rekkevidde på 200 kilometer.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger