Redningen som ikke kommer

Han kan redde utallige arbeidsplasser, bringe penger til statskassa og senke miljøfarlige utslipp. Men miljøvernministeren sier nei.

Illustrasjonsbilde Foto: Per Ervland
Illustrasjonsbilde Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En redningspakke brer seg nå utover Europa, og skaper lys i mørket for en bilindustri preget av dyp krise. De nyeste tallene viser at nedgangen i bilsalget både i Frankrike og Italia har stoppet, og i Tyskland har salget økt betraktelig.

Selger hundre tusenvis flere biler

Redningspakken går ut på at bileiere som har biler over 10 år, får en forhøyet sum med penger dersom de vraker sin nåværende bil og kjøper en nyere bil med mindre miljøfarlige utslipp. Summen ligger på mellom 10- og 25.000 kroner.

I Storbritannia startet vrakpantordningen i går, og det forventes et økt salg på 200.000 biler. Også i USA vurderes en lignende tiltakspakke, og dersom forslaget godkjennes av kongressen kan landet forvente 1 million flere nybilsalg.

Høyere vrakpant redder småbilene

Lite gjennomtenkt

I Norge er det stor enighet blant bilimportørene, miljøvernorganisasjoner, Norges Automobil Forbund (NAF) og Høyre om at denne ordningen bør innføres også her til lands. Alene representerer NAF en halv million nordmenn.

Hvordan kan det så ha seg at forslaget nylig ble nedstemt av Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.