Regjeringen åpner for å bygge flere og smalere firefeltsveier

Regjeringen åpner for bygging av firefelts motorvei på nye strekninger, og for å bygge smalere firefeltsveier på strekninger der firefeltsvei har vært tillatt.

FIREFELTS MOTORVEI: Regjeringen åpner for å bygge smalere motorveier med fire felt. Foto: Vidar Knai / NTB (FRB)
FIREFELTS MOTORVEI: Regjeringen åpner for å bygge smalere motorveier med fire felt. Foto: Vidar Knai / NTB (FRB) Vis mer
Publisert

I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to- og trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefeltsvei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter, og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.

Med de nye endringene vil det også være mulig å bygge en smalere firefeltsvei på veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Veien kan ha en bredde på 20,0-23,0 meter, og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Også her vil man kunne ha en fartsgrense på 110 km/t.

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Aktuelle strekninger er blant annet E39 Ålesund – Molde, E134 Saggrenda – Gvammen, E39 Mandal – Ålgård, E18 Dørdal – Tvedestrand, E6 Roterud – Øyer, E6 Ulsberg – Melhus, E6 Kvithammar – Åsen og rv. 4 Oslo – Mjøsbrua.

PASS PÅ: Så farlig kan det være, selv om lampa for dekktrykk bare lyser gult - det fikk Dinside erfare ute på test med Tesla Model 3. PS: Dekket i filmen har ikke vært reparert tidligere - Det er lyddempende skum som vises. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer

Imot planene

Trygg Trafikk har tidligere uttalt seg negative til planen og har bedt Hareide om å skrinlegge den.

- Vi vet at fart er og alltid har vært den største og viktigste årsaken til de alvorligste trafikkulykkene. Vi må få kontroll på farten på norske veier, uttalte direktør Jan Johansen til VG tidligere i år.

I utredningen går det fram at Statens vegvesen bekrefter at flere motorveier med høyere fartsgrense vil gi flere ulykker.

Samtidig uttalte Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) at mente ulykkeskostnadene vil øke med minst 15 prosent dersom motorveiene blir smalere, men var imidlertidig positiv til høy fart – 120 km/t – på norske motorveier av dagens standard.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer