Regjeringen åpner for å bygge flere og smalere firefeltsveier

Regjeringen åpner for bygging av firefelts motorvei på nye strekninger, og for å bygge smalere firefeltsveier på strekninger der firefeltsvei har vært tillatt.

FIREFELTS MOTORVEI: Regjeringen åpner for å bygge smalere motorveier med fire felt. Foto: Vidar Knai / NTB (FRB)
FIREFELTS MOTORVEI: Regjeringen åpner for å bygge smalere motorveier med fire felt. Foto: Vidar Knai / NTB (FRB) Vis mer
Publisert

I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to- og trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefeltsvei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter, og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.

Med de nye endringene vil det også være mulig å bygge en smalere firefeltsvei på veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Veien kan ha en bredde på 20,0-23,0 meter, og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Også her vil man kunne ha en fartsgrense på 110 km/t.

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Aktuelle strekninger er blant annet E39 Ålesund – Molde, E134 Saggrenda – Gvammen, E39 Mandal – Ålgård, E18 Dørdal – Tvedestrand, E6 Roterud – Øyer, E6 Ulsberg – Melhus, E6 Kvithammar – Åsen og rv. 4 Oslo – Mjøsbrua.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer