I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to- og trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefeltsvei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter, og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.
Med de nye endringene vil det også være mulig å bygge en smalere firefeltsvei på veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Veien kan ha en bredde på 20,0-23,0 meter, og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Også her vil man kunne ha en fartsgrense på 110 km/t.
– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
Aktuelle strekninger er blant annet E39 Ålesund – Molde, E134 Saggrenda – Gvammen, E39 Mandal – Ålgård, E18 Dørdal – Tvedestrand, E6 Roterud – Øyer, E6 Ulsberg – Melhus, E6 Kvithammar – Åsen og rv. 4 Oslo – Mjøsbrua.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger