Mercedes-Benz EQXX dreper rekkeviddeangsten

Rekkevidde over 100 mil

Mercedes vil få slutt på dieselbilistenes rekkeviddeangst.

ELBIL: Dette er den nyeste prototypen til Mercedes-Benz som ble avdekket mandag 3. Januar. Video: Mercedes-Benz. Klipp: Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Med nytt batteri og teknologi som sparer vekt, skal Mercedes bygge bilen som slår Tesla på det meste. Bilen, som foreløpig er en prototype med navnet Vision EQXX, skal være i stand til å kjøre over 100 mil på én lading. Det er den mest effektive bilen Mercedes-Benz noen gang har laget.

Mercedes viste fram Vision EQXX mandag kveld og fortalte samtidig at testingen av bilen vil starte allerede før sommeren.

Viser framtida

– Dette er ikke bare en designstudie, men en bil som viser hvordan vi vil utvikle elbilen videre. Her viser vi hvordan vi vil gjøre batteriet og den elektriske motoren mer effektive, samtidige som vekten på bilen kuttes og luftmotstanden senkes, sa Daimlers utviklingssjef Markus Schaefer, da han avduket bilen.

NY TEKNOLOGI: Både et nytt batteri, mer effektiv elmotor, lavere vekt og solceller på taket, bidrar til at dette er den mest effektive elbilen vi har sett hittil. Foto: Daimler
NY TEKNOLOGI: Både et nytt batteri, mer effektiv elmotor, lavere vekt og solceller på taket, bidrar til at dette er den mest effektive elbilen vi har sett hittil. Foto: Daimler Vis mer

Nytt super-batteri

Batteriet i Vision EQXX er på rundt 100 kWt og har ny kjemi som er utviklet sammen med Formel 1-ingeniørene til Mercedes. Det er halvparten så stort som dagens batterier - og betydelig lettere.

I tillegg skal bilen ifølge Mercedes ha et energiforbruk på under 10 kWt på 10 mils kjøring. Til sammenlikning bruker Tesla Model S rundt 18 kWt på den samme kjørestrekningen, ifølge amerikanernes offisielle data.

Solceller på taket

Det er flere ting enn mer effektivt batteri og elmotor som gjør at Vision EQXX kan kjøre lengre på én lading enn de elbilene vi kjenner i dag. For eksempel har den tynne solcellepaneler på taket, som lader batteriet med noen kilometer ekstra.

Den har også et system som kombinerer varmepumpeteknologi, spjeld som åpner og stenger for luft og spesielle ventiler som regulerer kjøling og oppvarming, slik at batteriet hele tiden har en ideell temperatur. Alt ifølge Mercedes, naturligvis.

SJEKK SKJERMEN: Vision EQXX har en skjerm på 47,5 tommer som går i hele dashbordets bredde., Interiøret er en studie i avansert programvare og fornybare materialer. Foto: Daimler

Når kommer den?

På spørsmål om når vi kan gå i butikken å kjøpe denne bilen, var utviklingssjefen litt mindre tydelig.

– En del av komponentene vil være i våre biler i løpet av to til tre år. Vi vil trolig være de første til å komme med en elbil med et så lite batteri som kan klare 100 mil i den virkelige verden ute på veien, sa Schaefer.

Han ga med andre ord ikke et mer nøyaktig svar på når et 100-mils batteri vil være klart for salg.

IKKE PENT: Bilen er designet for lavest mulig luftmotstand og lengst mulig rekkevidde. Ikke alltid like pent? Foto: Daimler

Bare elbiler i 2030

Med flaggskipet EQS, som klarer opp til 770 kilometer med det største batteriet, ifølge WLTP-normen, er Mercedes-Benz allerede i toppen når det gjelder rekkevidde på de bilene som er i salg.

Og fra 2030 skal den tyske luksusbilprodusenten bare selge elektriske biler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer