I morgen åpner dørene til Europas største utstilling for nye mobilitets-løsninger, IAA Mobility show i München. Flere av de store bilprodusentene er på plass for å vise hva vi kan vente oss av nyheter de neste årene.
Tre av de elektriske konseptene som vises fram er spesielt interessante, både fordi de er på norske veier om kort tid, er for folk flest og ganske sikkert blir å finne på bestselger-listene. Det BMW nye klasse elbiler, med den klingende betegnelsen Neue Klasse, Volkswagens lille elbil ID.2, som skal koster under 25 000 euro og Mercedes prisgunstige Concept CLA EV, som skal få en rekkevidde på mer enn 750 kilometer.

Kan gi kraftig smell
At disse bilene skal være klare for salg i 2025, betyr at det du ser på bildene her, er slik bilene kommer til å se ut. Designet på en bil «låses» nemlig rundt 24 måneder før den kommer i produksjon.
BMW: En ny klasse
Utseendet til den første modellen i BMWs nye klasse elbiler – som de selv kaller «Neue Klasse EV» - er såpass framtidsrettet at det ser ut som om vi har hoppet over en generasjon, sier BMWs designsjef Adrian van Hooydonk. Først ut en denne bilen, som er på størrelse med en 3-serie-sedan, og som skal være klar for veien i 2025.

Bilen får en ny type sylindriske battericeller som ifølge BMW skal ha en energitetthet som er 20 prosent høyere enn i dag.. Hva det vil betyr i kilometer mellom hver lading, har BMW ennå ikke avslørt, men rekkevidden vil øke med rundt 30 prosent fra dagens biler. I interiøret vil hendler og brytere reduseres til et minimum og mye av betjeningen skje med knapper på rattet og stemmestyring.

I konseptbilen er baksetet formet til to sitteplasser, men i produksjonsutgaven vil det ganske sikkert også komme utgaver med plass til tre bak. Forsetene er festet på en spesiell måte, slik at benplassen bak bli bedre enn i dagens biler fra BMW.
Mercedes: Rekkevidde over 750 km
Med Concept CLA, viser Mercedes-Benz det som blir en ny, kompakt elbil som kommer på veien i 2025. Dette blir en firedørs, kompakt sedan med et spennende kupé-likt utseende. Det mest spennende er likevel at bilen får en rekkevidde på «over 750 kilometer», ifølge fabrikken.

Mercedes-sjef Ola Kallenius sier selv at det du ser her er en bil som er svært nær produksjonsklar.

Bilen får et 800-volts elektrisk anlegg, noe som først og fremst betyr raskere lading. Fabrikken oppgir at bilen kan lade 400 kilometer rekkevidde på 15 minutter. I tillegg skal forbruket bli så lavt som 1,2 kWt strøm per mil. Bilen kan også gi strøm fra batteriet tilbake til huset ditt eller til lading av en elsykkel og så videre.
CLA blir den første bilen på denne plattformen, som senere også vil by på en stasjonsvogn og to kompakte SUV-er. Konseptbilen har bakhjulstrekk, men denne plattformen vil også ha muligheter for firehjulstrekk. Ifølge Mercedes er bilen «generelt klar» for såkalt nivå 3 selvkjøring, der føreren ikke behøver å følge med på veien, men kan gjøre andre ting underveis.
VW: Under 25 000 euro

Volkswagen har tidligere bekreftet at de kommer med en ny, billig elbil i 2025. Den skal koster under 250 000 euro – med andre ord rundt 250 000 kroner. Med 4,10 meter fra støtfanger til støtfanger, blir den større enn dagens Polo, men noe mindre enn elektriske ID.3.

Prislapp 287 millioner
På utstillingen i München viser VW en sportslig utgave av bilen kalt ID GTI. Det betyr at de tar med seg DNA-et fra velkjente Golf GTI, som ble lansert i 1975, inn i elbil-verdenen.
Dette vil også vises i interiøret i bilen, som blant annet kan by på det klassiske rutete setetrekket fra originale GTI. I tillegg kan du velge et såkalt «vintage mode» i det digitale dashbordet, som da vil vise det originale speedometeret og klokkene fra andre generasjon Golf GTI.
ID.2 vil ifølge VW få en rekkevidde på 450 kilometer. I tillegg vil den billigste utgaven klare 0-100 km/t på 7,0 sekunder. Originale Golf GTI klatet til sammenlikning dette på litt under 10 sekunder.
Foreløpig har ikke VW avslørt noen tekniske data for GTI-utgaven.