Nye Mercedes EQE

Rekkevidde som en bensinbil

Med en rekkevidde på 660 kilometer, er det liten grunn til rekkeviddeangst bak rattet i nye, elektriske Mercedes EQE.

OVERBEVISER DIESEL-FRELSTE: Elektriske Mercedes EQE vises på bilutstillingen som åpner i München i dag, En rekkevidde på 660 kilometer blir svært viktig for å overbevise kunder som tradisjonelt kjører diesel eller bensin til å velge elektrisk. Video: Mercedes. Foto: Daimler. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mercedes E-klasse har for mange vært synonymt med en drosjebil. Gjerne litt nedkjørt og skranglete. Det er svært lite som minner om dette i nye elektriske E-klasse, som vises på den store bilutstillingen i München som åpner i dag. I tillegg til rekkevidde som en bensinbil, får den mange spennende tekniske detaljer og mye utstyr som er hentet direkte fra den luksuriøse S-klassen.

Det er ikke mer enn ett og et halvt år siden Mercedes EQC kom i norske butikker som fabrikkens første moderne elbil. Etter det er både den kompakte SUV-en EQA og flaggskipet EQS lansert. Nå er turen altså kommet til den elektriske utgaven av den populære E-klassen.

DASHBORD I GLASS: Dette enorme dashbordet i glass strekker seg i hele bilens bredde. Her kan blant annet passasjeren foran se film under kjøring. Foto: Daimler
DASHBORD I GLASS: Dette enorme dashbordet i glass strekker seg i hele bilens bredde. Her kan blant annet passasjeren foran se film under kjøring. Foto: Daimler Vis mer

- En av ti Mercedes-kunder velger allerede et av våre elektriske alternativer. Jeg er sikker på at nye EQE vil få mange flere til å velge en ren elektrisk bil, sa Mercedes-sjef Ola Kallenius, da han viste fram bilen.

Svært mye plass

Bilen vil komme i to utgaver, inkludert en 288 hesters sterk EQE 350. Detaljer om den andre modellen kjenner vi foreløpig ikke. Ifølge Kallenius er EQE lenger enn en vanlig E-klasse, og har usedvanlig stor plass innvendig, siden den er bygget fra bunnen av som en ren elbil. Den har ikke tradisjonell girkasse, eksosanlegg, stor forbrenningsmotor og så videre, noe som frigjøre mye plass.

Det er ingen tvil om at rekkevidden på 660 kilometer etter den WLTP test-syklusen er med på å gjøre dette til en spennende konkurrent til Tesla Model S. Den setter også en ny standard for rekkevidde i konkurransen mot Audis elektriske A6 og BMWs elektriske 5-serie som skal lanseres i 2022

Egen passasjer-skjerm

ELEGANT: Utseendet blir elegant og mye av utstyret er det samme som du finner i storebror EQS. Foto: Dailmer
ELEGANT: Utseendet blir elegant og mye av utstyret er det samme som du finner i storebror EQS. Foto: Dailmer Vis mer

Av spennende utstyr kan vi nevne at EQE får mulighet til trådløse oppgraderinger fra fabrikken. Det betyr også mulighet for å aktivere en spesiell kjøremodus for unge sjåfører. Det vil kort og godt si begrensing av hestekrefter og hastighet.

Som ekstrautstyr vil du kunne få Hyperscreen – det store glass-dashbordet som strekker seg i hele bilens bredde – der du blant annet finner et nytt intelligent navigasjonssystem. Passasjeren foran har sin egen skjerm som kan vise en video eller film under kjøring. Et kamera overvåker sjåføren og oppdager dersom han eller hun forsøker å se på passasjerens display. Da stoppes filmen automatisk for ikke å distrahere sjåføren.

Kommer til sommeren

EQE har en rekke avanserte sikkerhetssystemer som skal hindre at du kommer opp i farlige situasjoner. Det Mercedes kaller et nytt «microsleep system», består av et kamera som overvåker øyelokkene dine, analyserer bevegelsene og varsler dersom det tror du er i ferd med å sovne bak rattet.

EN BIL FOR MANGE: Mercedes EQE vil bli en svært spennende bil for det norske markedet når den kommer neste sommer. Foto: Daimler
EN BIL FOR MANGE: Mercedes EQE vil bli en svært spennende bil for det norske markedet når den kommer neste sommer. Foto: Daimler Vis mer

Produksjonen av EQE starter i Tyskland neste år, og de første bilene vil etter planen komme til Norge i løpet av neste sommer. Det er foreløpig for tidlig å si noe om hva bilen vil koste, men storebror EQS starter på rundt 950 000 kroner og SUV-en EQC på rundt 640 000 kroner. Prisen avhenger dessuten mye av prisen Audi og BMW setter på sine nye elbiler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer