24 elbiler testet

Rekkevidde-tyven

Er du på jakt etter en brukt elbil, er den oppgitte rekkevidden lite å stole på. Her kan du se hvor mye rekkevidden krymper nå når dagene blir kaldere.

STORE FORSKJELLER: Det er stor forskjell på hvor mye rekkevidde som går tapt hos de enkelte elbilene når vinterkulda nå setter inn. Her kan du se tallene for 24 biler som er vintertestet. Foto: Markus Pentikainen
STORE FORSKJELLER: Det er stor forskjell på hvor mye rekkevidde som går tapt hos de enkelte elbilene når vinterkulda nå setter inn. Her kan du se tallene for 24 biler som er vintertestet. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle elbiler oppgis med en såkalt WLTP-rekkevidde. Til grunn for denne rekkevidden ligger tester som er utført under svært gunstige forhold i gode temperaturer om sommeren. Vinterstid er saken en helt annen. Da dropper rekkevidden dramatisk på mange elbiler.

Vi har sett på resultatene fra den store rekkeviddetesten som NAF gjorde av 24 elbiler vinteren 2020. Den viser at avvikene fra den rekkevidden som oppgis fra fabrikk er store for mange av bilene.

HAR FÅTT JULING: Etter halvgått vinter har startbatteriet i bilen fått skikkelig juling. Hvis du ikke gir det påfyll av strøm nå, er sjansen stor for at du opplever problemer de neste ukene. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Taper mest

For eksempel gikk Opel Ampera-e, en av de første elbilene i Norge med relativt lang rekkevidde, fra oppgitte 423 kilometer til 296 kilometer rekkevidde i vintertesten. Det er 30 prosent kortere enn oppgitt fra fabrikken. Tesla Model 3 og Jaguar i-Pace tapte. De hadde begge 28 prosent kortere rekkevidde i vintertesten enn oppgitt.

DET BESTE TIPSET: Å starter du kjøreturen med nyladet og varmt batteri, er kanskje det beste tipset for å beholde mest mulig av rekkevidden om vinteren. Foto: Mirva Kakko
DET BESTE TIPSET: Å starter du kjøreturen med nyladet og varmt batteri, er kanskje det beste tipset for å beholde mest mulig av rekkevidden om vinteren. Foto: Mirva Kakko Vis mer

- I denne testen i 2020 hadde vi med tre Tesla-modeller. Både Model 3, Tesla S og X kjørte langt, men de hadde et relativt høyt rekkeviddetap på vinterføre. Siden de kjørte lengst, fikk de også noen flere kilometer på snøføre. Prosentvis tapte for eksempel Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf mindre rekkevidde enn bilene fra Tesla, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dette dreper rekkevidden

Han mener at særlig rekkeviddetapet om vinteren er viktig informasjon til alle som er ute for å kjøpe en brukt elbil i dag.

Det som først og fremst dreper rekkevidden til en elbil om vinteren er kuldegradene. Starter du kjøreturen med et kaldt batteri, er forbruket svært høyt og rekkevidden forsvinner raskt. Det kan ta opp til en halv time før batteriet har fått normal driftstemperatur. Mange elbiler har nå mulighet for forvarming av batteriet mens ladekabelen er plugget inn. Da starter du turen med et varmt og fulladet batteri. Spør bruktbilselgeren om bilen har en slik mulighet.

TAPTE MYE REKKVIDDE: - I testen i 2020 kjørte både Tesla Model 3, S og X langt, men hadde et relativt høyt rekkeviddetap. Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf tapte mindre, sier Nils Sødal i NAF.
TAPTE MYE REKKVIDDE: - I testen i 2020 kjørte både Tesla Model 3, S og X langt, men hadde et relativt høyt rekkeviddetap. Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf tapte mindre, sier Nils Sødal i NAF. Vis mer

Store hjul ikke bra

Store hjul er også en rekkevidde-tyv. De kan gi et strømforbruk som er opptil 10 prosent høyere enn hjul av mindre dimensjon. Dekk som ruller tungt, stjeler også rekkevidde. Tungt vinterføre med snø og slaps på veien, gir også økt rullemotstand, høyere forbruk og dermed kortere rekkevidde. Det siste er ikke så mye du kan gjøre noe med selv, men ved å gjøre noe med de andre tingene vi har nevnt kan du selv påvirke rekkevidde-tapet.

I NAFs rekkeviddetester blir bilene kjørt under så like forhold som mulig, med start i Oslo på samme tid og deretter oppover Gudbrandsdalen mot Otta. Vi snakker med andre ord om langkjøring i hastigheter på fartsgrensen. Bilene kjøres til batteriet er tomt.

Tap av rekkevidde på vinterføre

ModellOppgitt rekkevidde WLTPSå langt kom viAvvik fra WLTP
Audi e-tron 55370 km341 km- 8 %
BMW i3310 km245 km- 21 %
DS 3 Crossback320 km250 km- 22 %
Hyundai Ioniq311 km279 km- 10 %
Hyundai Kona484 km405 km- 16 %
Jaguar i-Pace465 km334 km- 28 %
Kia e-Niro455 km360 km- 21 %
Kia e-Soul453 km352 km- 22 %
Mercedes-Benz EQC403 km307 km- 24 %
Nissan Leaf 40270 km209 km- 23 %
Nissan Leaf e+385 km299 km- 22 %
Opel Ampera-e423 km296 km- 30 %
Opel Corsa-e337 km251 km- 26 %
Peugeot e-2008310 km228 km- 27 %
Peugeot -208340 km240 km- 23 %
Porsche Taycan 4S407 km385 km- 5,4 %
Renault Zoe 50381 km316 km- 17 %
Seat Mii381 km227 km- 12 %
Skoda Citigo258 km220 km- 15 %
Tesla Model 3 LR560 km404 km- 28 %
Tesla Model S LR610 km470 km- 23 %
Tesla Model X LR507 km420 km- 17 %
VW e-Golf231 km198 km- 14 %
VW e-UP258 km226 km- 12 %

Kilde: NAF rekkeviddetest 2020. Bilene er kjørt i langkjøring, under så like forhold som mulig, til batteriet er tomt, i temperatur som gikk fra + 3 grader i Oslo til - 6 grader i Gudbrandsdalen.