Strengere miljøkrav for MC

Rekordmange MC-nyheter

Nye miljøkrav gjør det enda morsommere å kjøre motorsykkel.

MYE SPENNENDE: På messer i Europa er tendensen at avanserte R-sykler, lettkjørte retrosykler med moderne teknologi, er sterkt voksende, mener redaktør i MC-avisa, Oddbjørn Myklebust. Hans favoritt i på årets MC-messe er BMW RnineT Racer, en kaferacer med halvkåpe som får tankene tilbake til sportsmaskinene på 70-tallet. Styret er plassert lavt og fothvilerne bakover og høyere og den mangler passasjersete. Foto: Rune M. Nesheim
MYE SPENNENDE: På messer i Europa er tendensen at avanserte R-sykler, lettkjørte retrosykler med moderne teknologi, er sterkt voksende, mener redaktør i MC-avisa, Oddbjørn Myklebust. Hans favoritt i på årets MC-messe er BMW RnineT Racer, en kaferacer med halvkåpe som får tankene tilbake til sportsmaskinene på 70-tallet. Styret er plassert lavt og fothvilerne bakover og høyere og den mangler passasjersete. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra 1. januar i år ble det strengere regler for motorsykkel. De nye Euro 4-kravene krever at Co2 og NOX-tall legges frem og at alle motorsykler fra 125 kubikk og oppover må utstyres med ABS-bremser.

Kravene har ført til at det aldri før har vært så mange oppgraderinger eller nye modeller på MC-messa, kan Tommy Larsen hos Norges varemesse fortelle oss.

Over 130 nyheter med smått og stort

Det er til stor kontrast fra messa i 2015. Blant høydepunktene i år er Ducati Superleggera 1.299, et kunstverk som koster svimlende 890.000 kroner og bare er blitt produsert i 500 eksemplar.

Indian har Europa-premiere på sin Indian Roadmaster Classic og Harley lanserer sin nye motor, Milwaukee-Eight. Kanskje den største nyheten derfra på 30 år.

Mange har spådd R-syklenes død, men både Yamaha, Honda og Suzuki viser splitter nye R-sykler å vise og felles for de alle er avansert elektronikk.

Stor utvikling

- Under finanskrisen ble MC-markedet dødt i Europa og utviklingen sto nærmest stille hos fabrikantene. Euro 4 har tvunget frem utviklingen og gjør at nyhetene nå står i kø. Det kommer deg som MC-kjører til gode, i form av raskere og gjerrigere sykler, men først og fremst langt sikrere å kjøre. Og du kommer ikke til å lukte bensin og olje i garasjen lenger. Nå blir alle systemer helt tette, forteller redaktøren i MC-avisa, Oddbjørn Myklebust.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer