Renault Clio: Fjerde generasjon

TOSCANA (DinSide Motor): Nykommeren bygger bro mellom småbilene og Golf-klassen.

Ny og spennende Renault Clio er nå prøvekjørt til mer enn godkjent. Testbilene vi kjørte er disse to. Den gule har en 0.9-liters tresylindret bensinmotor på 90 løpshester, den røde en 1.5 diesel med like mange fjordinger. Foto: Knut Moberg
Ny og spennende Renault Clio er nå prøvekjørt til mer enn godkjent. Testbilene vi kjørte er disse to. Den gule har en 0.9-liters tresylindret bensinmotor på 90 løpshester, den røde en 1.5 diesel med like mange fjordinger. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ofte, når det kommer en ny generasjon av en modell tar vi til floskelen "evolusjon mer enn revolusjon". Et erkeeksempel er dagens generasjon VW Passat i forhold til forgjengeren.

Men i dag kan vi ikke bruke den frasen. Her snakker vi, tross en plattform som i utgangspunktet er kjent fra tidligere, om en helt flunkende ny-ny generasjon.

Overrasker

Med 300 liter bagasjeplass, helt grei plass for en mann på 195 centimeter i baksetet, en ultramoderne og knøttliten, men sprek bensinmotor samt et av de spenstigste chassis i klassen - hvem skulle trodd det?

Trodd hva? At det dreier seg om nyeste generasjon Renault Clio, selvfølgelig. Det dreier seg om den fjerde generasjonen i rekken som ble innviet i 1990 og vi kunne visuelt måle utviklingen da hver av de fire generasjonene sto utstilt langs prøvekjøringsløypa vår i det nordlige Toscana i Italia. Tilsammen er de til nå blitt solgt i 12 millioner eksemplarer.

TEST: En drøm for familien

Overlegent bedre

Både første og tredje generasjon Clio ble i sin tid valgt til "Årets Bil" i Europa, noe vi ikke i noen av tilfellene hadde spesielt stor forståelse for. Den bilen vi nå har vært og testkjørt, derimot, ville vi ikke ha noe å si på om den fikk minst pallplass ved neste kåring. Leser man bare tall og spesifikasjoner, kan det se ut som om dette må være en overdrivelse, men det er totalopplevelsen som teller, og med den i bakhånd står vi ved at dette er et stort sprang fremover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer