Renault Eolab bruker ikke mer enn 0,1 liter per mil

Føyer seg inn i rekken av reale sparemaskiner.

SPARETILTAK: Renault sater hardt på å redusere både drivstoff og utslipp. Reaultatet i Eolab er 1 desiliter per mil.   Foto: Renault
SPARETILTAK: Renault sater hardt på å redusere både drivstoff og utslipp. Reaultatet i Eolab er 1 desiliter per mil. Foto: Renault Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kampen om å få ned forbruket, og dermed CO2-utslippet, vil ingen ende ta. Alle er enig om at dette er et av hovedfokus for alle fremtidens biler.

Nå har Renault laget prototypen Eolab, som kun er laget med tanke på de to parameterne forbruk og CO2-utslipp.

Og resultatet er oppsiktsvekkende: Renault oppgir et forbruk på 0,1 liter på mila, noe som gir et utslipp på 22 gram CO2 per kilometer.

VW e-Up: Vi sparte 200 kroner dagen

Hvordan får de det til?

Renault har i stor grad fokusert på tre områder for å få forbruket så lavt.

Det aller viktigste er naturlig nok å få redusert vekten. På dette området har Renault valgt å ta i bruk en miks av forskjellige materialer, deriblant karbon, aluminium, stål og magnesium. Dette høres ikke nødvendigvis billig ut, men det virker å være svært effektivt. Blant annet er det brukt magnesium i taket, som dermed har en egenvekt på bare 4 kilo. Hele «kroppen» veier forøvrig bare 400 kilo, også det en prestasjon.

Et annet viktig område er luftmotstanden. Formen på bilen er derfor ikke ulik mye annet vi har sett som har fokus på det samme.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer