Espace, som forøvrig uttales "espass" ble lansert allerede i 1984 og er dermed de europeiske flerbruksbilenes far. Dagens generasjon, den fjerde i rekken, ble lansert i år og leveres som forgjengeren i både kort og lang versjon. Nye Espace er en flott og luksuriøs familiebefordrer og har i tillegg gjort det oppsiktsvekkende godt i kollisjonstest. 35 poeng er det beste resultatet som noensinne er oppnådd hos Euro NCAPS bilknusere.
Espace har kun to problemer - de to motorene importørene har valgt å ta inn. Disse yter svært høy effekt, noe det norske avgiftssystemet straffer hardt. Dermed blir inngangsprisen hele 442.000 kroner, nesten 70.000 kroner over landsmannen Peugeot 807. Hvorfor tar ikke Renault-importøren inn 1,9-liters diesel og 2,0-liters bensin? Hadde det ikke vært for den høye prisen, er det nemlig fullt mulig at Espace ville stått på toppen av vår rankingliste.
Renault Espace/Grand Espace
Pris fra
442.000 kr
Pris til
489.000 kr
Nasjonalitet
Fransk
Lansert
2 003
Skiftes ut
2010?
Type
Klasse
Flerbruksbil
Sitteplasser
5 eller 7
Tilgjengelig med 4x4
Nei
Mål
Lengde
473/486 cm
Bredde
185 cm
Høyde
173/175 cm
Motorer
Bensin, fra/til, slagvolum/effekt
2,0 (165 hk)
Diesel, fra/til, slagvolum/effekt
2,2 (150 hk)
Garantier
Nybilgaranti
3 år
Lakk
3 år
Rust
12 år
Salgsutvikling, personbiler
Antall solgt i 2002
- (Ny i 2003)
Antall solgt i 2001
-
Antall solgt i 2000
-
Trend
-
Salgsutvikling, varebiler
Antall solgt i 2002
- (Ny i 2003)
Antall solgt i 2001
-
Antall solgt i 2000
-
Trend
-
Kollisjonssikkerhet
Testet hos Euro NCAP
2 003
Poeng frontkollisjon (maks. 16)
15
Poeng sidekollisjon (maks. 18)
18
Poeng setebeltevarslere (maks. 3)
2
Poent totalt (maks. 37)
35
Stjerner (maks. 5)
5
Importør
Volvo Personbiler Norge
Importør, nettadresse
www.renault.no
Data innhentet juli 2003
Priser rundet opp/ned til nærmeste tusen kroner
Mål rundet opp/ned til nærmeste centimeter
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.