Den nye gearkassen (BVR; boîte de vitesse robotisè) er både automatisk og manuell. Manuelt gearskifte skjer på F1-måten, ved hjelp av knapper på rattet - en for å geare opp og en annen for å geare ned. Fordelen er at du kan geare uten å ta hendene vekk fra rattet.
Mykere og raskere
Gearskiftene blir dessuten raskere, mer presise og mykere. Når du blir lei av å geare selv, eller kommer inn i byen, har du mulighet for å la bilen ta seg av gearingen. Trykk på en knapp og bilen skifter fra manuell til automat.En annen fordel med systemet er at clutchpedalen blir overflødig.
Gir gass selv
BVR består av en manuell gearkasse med fem gear som er tilkoblet et elektro-hydraulisk system. Det gunstige med dette er at en manuell gearkasse har mindre indre friksjon enn en automatkasse. Slik styrer Renault unna en av ulempene man normalt finner i biler med automatgear. Et spesielt trekk ved BVR er at den automatisk gir litt gass under ned-gearing for at gearskiftet skal gå glattere.
Kongsberg involvert
Den nye gearkassa er et tilbud fra Renault for å gjøre gearing enklere. De har tidligere gjort et forsøk på det samme, den gang med en clutch-fri, manuell gearboks som man finner både i Twingo og i Mégane Scénic. Salget av denne tok aldri helt av. Kongsberg Techmatic er en av leverandørene til Renault, og det er derfor grunn til å tro at de er involvert i utviklingen av de nye gearkassene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger