Renault Kangoo slo BMW X3

Renault Kangoo tildeles 41 poeng i barnebeskyttelsestesten, mens BMW X3 må nøye seg med 39.

Publisert
Sist oppdatert

I Euro NCAP-sammenheng skal man være forsiktig med å sammenligne poeng og stjerner på tvers av klasser. Dette fordi bilens egenvekt har stor betydning i én av de tre øvelsene; frontkollisjonstesten. I frontkollisjonstesten kjøres bilen inn i en deformerbar, men fast barriere, og møter derfor sin egen vekt.

I denne øvelsen er derfor høy egenvekt en ulempe. Ved kollisjon med en annen bil ute i virkeligheten vil derimot høy vekt være en fordel, i hvert fall for dem som befinner seg i den tyngste bilen.

Bakdører åpnet seg

Likevel er det interessant at den rimelige "brødbilen" Renault Kangoo oppnår 41 poeng i barnebeskyttelsestesten - 2 poeng mer enn BMW X3, som måtte nøye seg med 39. Vi vet ikke hva som er årsaken til at BMW X3, som kom allerede i 2004, først nå har blitt testet av Euro NCAP. Faktum er uansett at bilen ikke gjør det spesielt godt.

For det første må bilen nøye seg med bare 12 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten. For det andre må den nøye seg med 15 av 16 oppnåelige i sidekollisjonstesten og 1 av 2 oppnåelige i stolpetesten. Årsaken til at premium-SUVen mistet poeng de sistnevnte testene, er at bakdøren på anslagssiden åpnet seg i begge tilfeller.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer