Renault Koleos konsept: Høyteknologisk monster

Renault har virkelig sluppet kreativiteten løs under arbeidet med Koleos. Bilen er proppfull av spennende løsninger og har ikke nøyd seg med mindre enn to motorer.

Publisert

Under panseret på Koleos finner du faktisk to motorer. En turboladet bensinmotor med 16 ventiler og 170 hestekrefter, og en batteridrevet elektromotor som yter 30 kilowatt, eller drøye 40 hestekrefter.Ved bykjøring i lave hastigheter tar Koleos i bruk elektromotoren, som henter sin kraft fra litium-ion batterier og overfører den til bakhjulene. Vel ute på landeveien kobles i stedet bensinmotoren inn og bilen hopper over til forhjulsdrift. Først når du kjører av veien og ut i terrenget tar Koleos alle reserver i bruk. Da kobler den inn begge motorer og alle fire hjul.

Justerbar bakkeklaring

Selv om Renault ønsker å markedsføre Koleos som en hybrid, og ikke en ren offroad-bil, har de likevel sørget for at kjøring på dårlige veier skal bli mest mulig behagelig. Ved hjelp av hydraulikk og lufttrykk kan du nemlig heve bilens bakkeklaring med ti centimeter. I tillegg er de enorme 21-tommers hjulene med på å gi bilen røffe egenskaper. For å gjøre kjøreturer på traktorvei ekstra behagelige, har Renault utstyrt forsetene med fjærer og dempere. Dette skal være med på å sørge for å avdramatisere de verste humpene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer