...men kom ikke engang ned som en skinnfell - Koleos første generasjon landet aldri her til lands, til tross for at vi hadde noen positive tilbakemeldinger om den kanskje litt lite karismatiske bilen.
Vår test av Renault Koleos kan du lese her!
Denne gangen kan det bli andre boller, og utfra bildene vi har mottatt er også designen adskillig mer iøynefallende enn forrige gang, i tråd med merkets designpolicy siden stjernedesigner Laurens van den Acker overtok styringen av den i 2009.
Kadjar-storebror
Foruten bildene har vi fått relativt begrenset med informasjon om nykommeren, som ble vist på bilmessen i Beijing. Det er en SUV i den største folkesuv-kategorien, der den blir storebroren til Renault Kadjar og vil ha som konkurrenter biler som Hyundai Santa Fe, Kia Sorento og Nissan X-Trail.
Den blir altså størrelse L i Renaults crossover/SUV-produktlinje, over S (Renault Captur) og M (Kadjar).
Les her vår test av den attraktive folkesuven Renault Kadjar

Programmerbar 4x4
Koleos II har såkalt All Mode firehjulsdrift, der man kan velge mellom forhjulsdrift, firehjulsdrift med automatisk momentoverføring mellom for- og bakaksel, og 4WD Lock-funksjon, der man låser den i permanent firehjulsdrift.
I tillegg er bakkeklaringen på 21,3 centimeter, så fremkommeligheten burde være rimelig god. Det tilbys både varme i rattet og tilleggsvarmer for nordiske markeder.
Les også: Test av storbilen Renault Talisman

Når det gjelder motorisering, vil det tilbys to diesel- og to bensinmotorer med effekt fra 130 til 174 hestekrefter.
Koleos er 467 centimeter lang og 184 bred over en akselavstand på 271 centimeter. I interiøret loves det god plass, blant annet med 29 centimeter klaring for knærne i baksetet. Bagasjerommet er oppgitt til 542 liter (VDA), med baksetene i bruk - 1.690 med setene nedfelt.
Tidsmessig utstyr
Multimedia, telefoni og oppkobling skjer via R-Link 2-systemet, kjent fra Talisman og de øvrige nyere Renault-modellene, med grensesnitt enten via en liggende 7-tommers skjerm eller en stående 8,7-tommer.


Av moderne sikkerhetssystemer er blant annet vinglevarsler, antikollisjonsvarsler, automatisk nedblending av fjernlys og blindsoneovervåkning.
Kommer så denne attraktivt designede SUV-en til Norge, i motsetning til det som ble forgjengerens skjebne?

Til Norge - når?
På henvendelse fra Dinside svarer importøren ved PR og Marketing Manager Roger Andersen at det vil være naturlig for dem å vurdere denne til Norge og at den har gode forutsetninger for å lykkes. Det er derimot for tidlig å si noe om eventuelt lanseringstidspunkt.
- Nye Renault Koleos vil ha salgsstart i Europa i 2017 og det vil være naturlig for oss å vurdere denne til Norge. SUV og 4x4 segmentet er noe vi nordmenn fortsatt setter stor pris på og nye Koleos bør være en modell som har gode forutsetninger for å lykkes. Før den tid skal Renault lansere både Talisman Sport Tourer, Megane Sport Tourer og nye Scenic.
Som alltid vil en konkurransedyktig pris være viktig i vurderingen om å lansere den i Norge, men det skal nok mye til for at den ikke blir å finne på norske veier i løpet av 2017.
