Renault Laguna med ansiktsløftning

Laguna II med fornyet look skal være blitt mer moderne, mer komfortabel, mer dynamisk og enda sikrere.

Publisert
Sist oppdatert

En av de gamle traverne i mellomklassen, Renault Laguna, som vakte en del oppsikt med innovativ design da annen generasjon (Laguna II), ble lansert tidlig i 2001, har allerede rukket å dra på seg noen rynker. Produktsykluser i bilbransjen blir stadig kortere, og det var dermed på høy tid med en ansiktsløftning.

Foryngelseskur

Renault Laguna har lenge vært blant bestselgerne i Europa i mellomklassen. I Norge har suksessen vært høyst relativ, og i den senere tiden er avstanden til storselgerne i segmentet blitt stor. I 2001 fikk Laguna en markedsandel på 1,6%. Det er det samme som Skoda Oktavia hadde i fjor. I 2004 talte man 827 nyregistreringer av Laguna. Det er 0,7 prosent markedsandel. Toppselgeren Toyota Avensis hadde 6.306 nyregistreringer og 5,5 prosent markedsandel. (Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Det er med andre ord på tide å blåse liv i interessen for en modell som har mange gode egenskaper selv om den virker for høyt priset i forhold til konkurrentene. Sannsynligvis for ikke å drukne midt oppe i alle nyhetene i Genève neste måned, valgte Renault den mindre glamorøse Amsterdam-utstillingen, som finner sted i disse dager, for å vise frem Laguna, generasjon "to og en halv".

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.