Kombiutgaven av nye Renault Clio ble nylig lansert i Norge. Bilen ga oss en positiv overraskelse da vi prøvekjørte den, grunnet attraktiv design, uventet mye kjøreglede og en meget effektiv motorisering. Bilen fremstår også som gunstig priset - til dels takket være effektive motorer og lav vekt, som utløser lavere avgifter.
Meget rimelig stasjonsvogn
Nå kommer stasjonsvognutgaven – Clio Sport Tourer. Med et pristillegg på 10.000 kroner i forhold til 5-dørs kombiutgaven, blir den en av markedets rimeligste stasjonsvogner, med innstegspris 165.000 kroner. Nye Renault Clio Sport Tourer er forlenget med 20 centimeter i forhold til en kombi som allerede er større enn de utpregede småbilene. Den måler dermed 426 centimeter.
Nyttig plass

Bagasjeromsvolumet er øket med 48 prosent i forhold til 5-dørs kombiutgaven og måler 443 liter under dekselet og med baksetet i bruk. Nye Clio Sport Tourer har ifølge produsenten flere praktiske løsninger. Blant annet kan seteryggen på høyre forsete felles ned slik at man kan frakte lange gjenstander (opptil 2,48 meter lastelengde). Videre kan seteryggen brukes som bord når den er nedfelt. Samtidig blir gulvet i bagasjerommet helt flatt når baksetene felles ned.
Denne skal konkurrere mot Nissan Leaf
Energieffektive motorer
Nye Renault Clio Sport Tourer kommer med flere motoralternativer - i bensin- og dieselversjoner. De kan vise til lavt forbruk og lave utslipp - i det minste etter de offisielle tallene som er basert på EUs kjøresyklus.
Les også: Er ikke bilen så gjerrig som du trodde?
Energy dCi 90 (diesel) har således et oppgitt forbruk på 0,34 liter per mil og har et CO2-utslipp oppgitt til 90 gram per kilometer. Bensinmotoren Energy Tce 90 - Renaults første tresylindrede motor, som vi har testkjørt tidligere, - kan skilte med turboinnsprøyting og et forbruk på 0,45 liter per mil og CO2-utslipp på 104 g/km. En 6-trinns dobbelkløtsj-automatgirkasse (EDC, hos Renault), vil også snart bli tilgjengelig på Renault Clio Sport Tourer. Begge Energy-motorene kommer med Stop&Start-funksjon (motoren stopper ved tomgang).
Ny designgenerasjon
Nye Renault Clio er den første av fruktene som høstes av designsjef Laurens Van Den Ackers inntreden i Renault-organisasjonen. Eksteriøret er ifølge Renault inspirert av designen på konseptbilen DeZir. Clio tilbyr nettjenesten Renault R-link (se forklaring lenger ned). I tillegg kommer den lille nykommeren med ryggekamera, handsfree nøkkelkort og nytt lydsystem.
Renault Captur blir virkelighet
Renault R-link
Til nye Clio Sport Tourer tilbyr Renault sitt egenutviklede system for direkte nettkontakt mellom bil og eier. Produsenten beskriver det slik: Med Renault R-link har man tilgang på en rekke personifiserte tjenester i en egen hjemmeside som vises på den syv tommer store berøringsskjermen og som gir mulighet for stemmestyrte funksjoner. I tillegg kommer her bilverdenens første (ifølge Renault), App-butikk gjennom Renault R-link Store, som gir mulighet for å laste ned en rekke applikasjoner direkte til bilen eller PC’en gjennom «MyRenault». Renault R-link tilbyr dessuten et eget program for å følge med på hvor økonomisk man kjører, Driving eco².
Bilen er også utstyrt med Carminat TomTom navigasjonssystem med såkalte Live-tjenester. Dette er utvilsomt en økonomisk gunstig løsning for å få trafikkinformasjon i sanntid.

Sikker
Clio fremstår som en sikker bil i klassen. Clio var den første B-segmentsbilen som fikk toppscore fem stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP og har dessuten (for hva det er verdt), vært kåret til Car of the Year to ganger som eneste modell. Bilen ble for øvrig også kåret til den sikreste småbilen i markedet i 2012 av EuroNCAP, med fem stjerner og gode delresultater.
Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge, forteller at nye Renault Clio Sport Tourer posisjoneres som et svært godt alternativ for førstegangskjøpende par med ett barn og andre som ønsker en fullverdig stasjonsvogn til en lav pris.
